Alla inlägg under november 2010

Av Alpackaprinsarnas blogg - 12 november 2010 07:36

 Jag såg mitt inlägg från ett år tillbaka, och ville gärna ta med det i bloggen igen. Det här ämnet tycker jag aldrig kan diskuteras för mycket!!!!!
 
 från bloggen  - 12 november 2009 
Mer Hästfocus. I senaste numret var också en artikel om Julio Borba, som verkar vara den senaste "inne-instruktören" här i landet.

Han förespråkar i mina ögon inget nytt under solen, men ett naturligt och hästvänligt ridsätt, säger t ex att "man ska inte dra hästen i munnen med tyglarna samtidigt som man driver på..."  (inget ont om Borba)


Vore det inte en logisk självklarhet, att man inte kan gasa och bromsa på en gång? Ändå finns det så OÄNDLIGT många ryttare som gör just detta, driver och driver och samtidigt drar i tyglarna för att bromsa upp hästen och "samla" den. När hästen gapar för de hårda ryttarhänderna så snörper man ihop nosen på den med hårt åtdragna nosgrimmor, ibland så hårt att hästen knappt får luft. Djurplågeri! Jag har sett sk toppryttare som rider sina hästar fruktansvärt fult och hårt i träning. (Trots att det sitter åskådare på läktarna)


Inställningen att man ska BE sin häst istället för att KOMMENDERA den tycker jag mycket om!


Det finns mycket oskick i hästvärlden och ofta är det tabu att påpeka det. Hästar som hoppas och hoppas tills de går sönder och man gör sig av med dem och köper en ny. Bent Branderup är också en klok man, som skriver i sin bok om Akademisk Ridkonst att har man inte tid och tålamod att vänta på hästens mognad och utveckling i ridningen, då ska man skaffa sig en motocross istället.


Det är väl tur för många ryttare att hästen är ett sånt tålmodigt och godmodigt djur, men otur för hästarna!!!

 

Av Alpackaprinsarnas blogg - 11 november 2010 06:58

Visst är alpackor lätthanterliga! De är följsamma och icke-aggressiva, även om man tränger dem rätt hårt så verkar deras försvar vara att lägga sig ned och i värsta fall att spotta eller om man står alldeles bakom dem, sparka. Vill man flytta dem så driver man dem bara försiktigt framför sig, mycket lättare än att flytta många andra djurslag, som man måste "fånga" och leda.

Och visst kan man sätta på dem grimma, leda och gosa med dem, speciellt när man lärt känna dem och de förstått att man inte vill dem illa.  Men deras NATURLIGA sätt är att undvika närkontakt om de kan. Dock är de mycket nyfikna och vill gärna vara i närheten och SE vad som händer.  Så här gosiga kan de vara:

  

                  Junia Mannheimer med sin älskade Wakatay 

 

  

Med rätt handlag och mjukhet kan man hantera även skygga alpackor, här Julia Taylor-Browne med ett ungt sto som inte tränats mycket

 

  

My tar numera godis av alla besökare som uppträder lugnt och rätt, här Kicki, som fotade vår klickerträning häromdagen

 

Men - det är inte SJÄLVKLART att man närma sig en alpacka, speciellt inte om man är högljudd, flaxig eller hotfull. Det krävs en mycket ödmjuk inställning, och därför känns det som en otrolig ynnest att FÅ röra vid dem. Och jag skulle aldrig drömma om att låta barn RIDA PÅ DEM. Men därborta över Atlanten gör man ju allt möjligt konstigt. Inte alltid så eftersträvansvärt. 




Av Alpackaprinsarnas blogg - 10 november 2010 16:09

Jag måste medge att när jag öppnar bloggen och ser 11 kommentarer, ja då fungerar det alldeles utmärkt som POSITIV FÖRSTÄRKNING för mig!!!!! Då känns det faktiskt roligare att göra inlägg än när man ropar i öknen...


  

Av Alpackaprinsarnas blogg - 10 november 2010 08:51

  

  

  


Jo, de ägnar sig åt STUGSITTERI!


Men att de varit ute syns på spåren!

  


Av Alpackaprinsarnas blogg - 10 november 2010 08:47

Vinter, snö och kyla...

  


- att behöva borsta fram bilen under snön

  


- och  KLONK  -att en jättefyllning = hela övre hörntanden  -plötsligt föll ut ur min mun igår kväll. Börjar jag ramla sönder helt nu???

Av Alpackaprinsarnas blogg - 10 november 2010 06:48

Fick en fråga av Kim, huruvida alpackorna ägnade sig åt att klia varandra osv?


Nix, alpackor gillar INTE närkontakt, det må gälla människor eller flockmedlemmar. Enda närkontakten, mig veterligt, som alpackor har under sitt liv är mellan modern och fölet (stoet och crian heter det) och förstås när hingsten betäcker stoet, DÅ är det ju svårt att undvika viss kontakt.. *fniss*


OM en annan alpacka i flocken kommer alltför nära så är det ett tecken på respektlöshet, eller, det kan vara en som är högre i rang och som vill dominera (tillrättavisa) en annan alpacka.

  

Här är det Qatay som "invaderar Mys privata zon" och My är verkligt störd över det. Framhärdar Qatay så kan det här mycket väl leda till ömsesidigt spottande (första stridsnivån)


Just DÄRFÖR är det så himlastormande vansinnigt gudomligt att få beröra sin alpacka när den är HELT FRI och kan gå därifrån om den vill...  svårt att förstå för häst- och hundmänniskor som väl sällan upplever en sådan skygghet hos sina djur. Jag tyckte att det var helkonstigt i början. Men vilken träning i lugn och tålamod man får som alpackaägare!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 9 november 2010 08:55

Alpackapojkarna svarar oerhört väl på klickerträningen. Nu får jag smeka alla tre fast de står helt lösa och kan välja att gå därifrån närhelst de vill. Med My har jag kommit längst. Jag får t o m smeka hans öron.. Snälla Kicki hjälpte mig att ta bilder igår, det är ju väldigt svårt (omöjligt) att både träna och fotografera samtidigt!

  


Jag föredrar att träna dem utanför fållan, men eftersom Qatay vill vara med PRECIS HELA TIDEN så får jag ibland ta in någon av dem i fållan och träna, eller tvärtom, stänga in Qatay i fållan för att ha honom ur vägen...

  

Ser ni hur avundsjuk Qatay är där inne?


Tamya får jag röra försiktigt, han är den som är försiktigast, men han är alltid intresserad av vad de andra gör, och jag nöjer mig med det än så länge. Han säger till den dag han känner sig mogen för mer.


  

Att få smeka Qatay så här är härligt, trots sin framfusighet så HATADE han att bli berörd förut!


  

Han har också lärt sig att backa undan när jag ber om det.. mycket användbart och nyttigt.


 

Se så lugn och bekväm My ser ut med att jag smeker honom på ryggen!


   

Och när min hand kommer neråt frambenet så lyfter han det, precis vad jag vill!



   

Qatay går på varje targetföremål, här fotbollen


   

-och snart är nosen ända inne i grimman!


  Ja klickerträningen fungerar helt magiskt för dessa skygga och känsliga djur!

 

"The sky is the limit"

Av Alpackaprinsarnas blogg - 8 november 2010 16:32

Vill ni se fler? Spelar roll, här kommer en bildbomb från Syninge Ridskolans Halloweenhoppningar!


  

  

  

  

  

  

  

  

  

   

   

   

   

  

   

   

   

  

  

Maken till söta, finurligt utklädda och välridande ekipage har man väl sällan sett!  Duktiga Marika Teinert som basar för ridskolan och är ridfröken höll ihop allt väl och sprang dessutom med åtskilliga små elevekipage runt - vilken kondition hon har! 

  

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards