Direktlänk till inlägg 9 november 2010

Klickerträningen fortsätter

Av Alpackaprinsarnas blogg - 9 november 2010 08:55

Alpackapojkarna svarar oerhört väl på klickerträningen. Nu får jag smeka alla tre fast de står helt lösa och kan välja att gå därifrån närhelst de vill. Med My har jag kommit längst. Jag får t o m smeka hans öron.. Snälla Kicki hjälpte mig att ta bilder igår, det är ju väldigt svårt (omöjligt) att både träna och fotografera samtidigt!

  


Jag föredrar att träna dem utanför fållan, men eftersom Qatay vill vara med PRECIS HELA TIDEN så får jag ibland ta in någon av dem i fållan och träna, eller tvärtom, stänga in Qatay i fållan för att ha honom ur vägen...

  

Ser ni hur avundsjuk Qatay är där inne?


Tamya får jag röra försiktigt, han är den som är försiktigast, men han är alltid intresserad av vad de andra gör, och jag nöjer mig med det än så länge. Han säger till den dag han känner sig mogen för mer.


  

Att få smeka Qatay så här är härligt, trots sin framfusighet så HATADE han att bli berörd förut!


  

Han har också lärt sig att backa undan när jag ber om det.. mycket användbart och nyttigt.


 

Se så lugn och bekväm My ser ut med att jag smeker honom på ryggen!


   

Och när min hand kommer neråt frambenet så lyfter han det, precis vad jag vill!



   

Qatay går på varje targetföremål, här fotbollen


   

-och snart är nosen ända inne i grimman!


  Ja klickerträningen fungerar helt magiskt för dessa skygga och känsliga djur!

 

"The sky is the limit"

 
 
Lyllan Blogglus

Lyllan Blogglus

9 november 2010 09:23

Det är lite roligt att klickerträningen fungerar på annat än hundar. Kul för dig att det går framåt men träningen! Tack för alla mysiga bilder på dina söta små killar (?)

Ha en bra dag!

http://gasoline.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

9 november 2010 16:16

Ja, den här träningsveckan har gjort mig övertygad om att alpackor är IDEALISKA att träna med klicker!!! Tack själv för kommentaren!

 
kicki

kicki

9 november 2010 09:57

jippi det blev ju riktigt bra bilder! haha ja det e klart, resterande 478 bilder kanske var skräp! *fniss* men roligt att några var användbara iallafall.
det var riktigt mysigt att få vara med! o klappa!

http://kaa.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

9 november 2010 16:13

Ja visst blev de bra! Många var likartade, då väljer jag förstås de bästa... tack igen!

 
rackemarie

rackemarie

9 november 2010 10:07

De är så duktiga, dina prinsar. Vilka charmtroll!

http://rackemarie.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

9 november 2010 16:12

*matten pöser av stolthet*

 
Ingen bild

Tervaleijona

9 november 2010 10:47

Kul att se att det går bra med klickerträningen, ni ser väldigt harmoniska ut. Jag tycker att det är ett utmärkt sätt att få en bättre kontakt med sitt husdjur. Det blir en så uppenbart otvungen stämning.

Alpackaprinsarnas blogg

9 november 2010 16:12

Ja vi har roligt!!!!!!!!!!!!!!! Harmoniskt och lugnt, det var passande ord

 
Emily

Emily

9 november 2010 12:11

Visst är det underbart med klickerträning?!
Det är så underbart vad man kan åstadkomma :)

Keep up the good work!

http://gandalf268.se

Alpackaprinsarnas blogg

9 november 2010 16:11

Thanks!
Magical!!!! Jag är euforisk! Speciellt eftersom det ger sådana resultat med de här djuren som normalt har så mycket emot beröring!

 
Mita

Mita

9 november 2010 14:22

Helt FANTASTISKT, måste vara så härligt när träningen ger sådan bra respons!!

http://rocotopeppers.blogspot.com

Alpackaprinsarnas blogg

9 november 2010 16:10

Ja det är magiskt, finner inget annat ord!

 
Stina

Stina

9 november 2010 17:29

Ja, jag bli bara mer och mer intresserad av det här !
Håller på och läser på och kollar efter klicker =)

Stackars Q, så avis han är där i fållan *s*

http://billiejean.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

10 november 2010 06:03

Klicker finns nog i varje djuraffär för en billig penning. Kan verkligen rekommendera Karen Pryors "Skjut inte hunden". Den verkar vara rätt praktiskt inriktad med massor av bra exempel från t ex delfinträning.. inte bara teorier.

 
Kim

Kim

9 november 2010 22:00

Roligt att följa din klicker träning med prinsarna.

Har en fråga: Du nämnde att de normalt inte gillar beröring, nu undrar jag om de berör varandra tex. kliar varandra?

Jag kan inte låta bli att bli nyfiken på dessa söta prinsar :-)

http://varmt.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

10 november 2010 06:01

NIX beröring mellan alpackor, det är bara mellan sto och cria när de är små och ska bli vårdade som kontakt sker. Annars klias det inte eller berörs, det är ytterst respektlöst att komma för nära även för en annan alpacka, att t ex sätta sin hals över en annan alpackas rygg = RESPEKTLÖST. Tamya gör så när han skall tillrättavisa Qatay, sätter sin hals över Q:s rygg alltså, och så kan de stå så orörliga ett tag om Q tar tillrättavisningen, annars kan det bli spottning dem emellan! Jag undrar varför de inte gillar att röra vid varandra, känner inte till många djur som är så (inte ett enda?)

 
Ann

Ann

9 november 2010 23:50

Vad duktiga ni är! För du får inte glömma bort dig själv! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

10 november 2010 05:57

Tjaa, jag är ju rätt skicklig host host.. Nja, men jag jobbar hårt på att komma rätt med tajmingen och inte göra alltför många fel. Tycker att det är skitkul att träna på det här sättet, det är MIN motivation och positiva förstärkning!

 
Gustavsborg PRE/Ann-Britt

Gustavsborg PRE/Ann-Britt

10 november 2010 07:43

De är verkligen annorlunda jämfört med hästar. Strongt av dig att lära om helt, men ack så kul när det ger så här bra resultat. Det måste kännas väldigt tillfredställande.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

10 november 2010 08:39

Det är VÄLDIGT tillfredsställande! Jag VILL ju ha bra kontakt med mina djur! Med hästarna var det helt annorlunda (även om My ofta får mig att tänka på Vhiskur, nästan lika känslig...)

 
Ingen bild

www.shettis.nu

10 november 2010 09:01

Vilka fina alpackor!! Klickerträning är verkligen fantastiskt roligt och effektivt! Jag hade en ponny som fick kvickdrag och som vi provade behandla med puffmedicin och "mask" (som astmatiker får). Det låter ju lite speciellt och inte så kul för en liten ponny att stå med en mask för ena näsborren. Klickade in det hela och det slutade med att han kom springades när jag kom ut med hans medicin i hagen och kunde göra det när han stod helt lös:) Lycka till med dina fina djur!
Hälsningar Kamilla

Alpackaprinsarnas blogg

10 november 2010 09:51

Ja tänk vad man kan åstadkomma med en klicker!!! Det är ju helt fantastiskt!!!

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

10 november 2010 23:36

Ylle, jag kan inte sluta att tänka "Denna kvinna (DU alltså) - man ser verkligen hur hon ÄLSKAR djur" Det är så fantastiskt att se på vilket sätt du engagerar dig - din kärlek är så ofantligt ovillkorslös och innerlig att jag blir alldeles tagen!

http://aramise.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

11 november 2010 06:05

Men - Liv - nu gör Du mig alldeles GENERAD.. men det är faktiskt så att Du har helt rätt, jag ÄLSKAR djur, och speciellt då djur som ger gensvar... vilket de flesta gör, förr eller senare. Tack för berömmet, det gjorde mig verkligen glad!

 
Pernilla

Pernilla

11 november 2010 11:02

Jag undrar lite över klicker-träning - du som håller på med det - kan du rekomendera en bok, där jag kan lära´mig grunderna? Jag vill klickerträna mitt sto. Hon är som dina alpacka-prinsar - har en mycket stor integritet, stor personlig sfär (större än jag någonsin träffat på, på häst förrut). Jag vill vinna hennes förtroende och komma henne närmare.
Tack på förhand :)

http://hastliv.blogspot.com

Alpackaprinsarnas blogg

11 november 2010 14:32

Jag läser just nu Karen Pryors "Skjut inte hunden" som handlar mycket om positiv förstärkning och frivillig shejpingträning med exempel från massor av olika djurslag... Tycker att den är jättebra och informativ och INSPIRERANDE. Köpte den på Bokus internetbutik! Blev rekommenderad den av duktiga Emily. (Gandalfs blogg) Och när man ser hur långt hon har kommit....

 
Katarina

Katarina

11 november 2010 23:26

Har blivit lite inspirerad här att prova på klickerträning. Fick idag hem en bok"Delfinträning för din häst", för blott 100 kr. Har bara ögnat igenom den, men den verkar väldigt grundläggande och praktisk. Här ska tränas pållar och alpackor. Min pålla är tämligen lydig och duktig, men jag vill att hon ska tycka det är kul att vara duktig också.

http://www.karoscorner.blogspot.com

Alpackaprinsarnas blogg

12 november 2010 07:29

Ja delfinträning måste ju vara mycket likt att träna alpackor, djur som liksom kan välja själva att vara med oss eller inte... ännu mer kanske gällande delfiner, svårt att TVINGA dem att komma... Lycka till! Var hittade Du den boken, vem har skrivit>?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards