Alla inlägg den 19 november 2010

Av Alpackaprinsarnas blogg - 19 november 2010 12:06

Det var visst bara Kicki som brydde sig om mina små stenåldersmöss..? Men ni har sagt att ni vill höra om mina tidigare djur, så nu får ni stå ert kast!


Här kommer litet om mina undulater:

När jag var kring 11-12 så åtrådde jag hett att få en vattensköldpadda! Min bästa kompis Ewa hade fått en, Sofie, och den var så gullig. Men där bromsade mina föräldrar bestämt. Ingen vattensköldpadda! Däremot så fick jag två undulater...


De här undulaterna, vars namn jag glömt (!) ägnade sig mest åt att flyga runt och skita ner, bita sönder tapeterna och föra allmänt oväsen. Jag undrar om inte mina föräldrar ångrade både en och två gånger att de inte satsat på en sköldpadda?


I vuxen ålder skaffade jag återigen undulater. Från en djuraffär, så de var inte speciellt tama = skräckslagna när en människohand kom in i buren! De fick en kull ungar, och därefter dog den vackre gröne hanen, honan, Vita Frun, gav jag bort. Men den ena, turkosa, ungen behöll jag och döpte till Kid (Curry) och den andre som var vackert ljuslila fick mamma. Han hette egentligen Hannibal (Hayes) men mamma döpte snabbt om honom till Dodo. Dodo utvecklades sedermera till hona, när ungarna är små är det svårt att skilja på könen.


Kid blev en helt underbar undulatkille! Han var van vid handkontakt redan från det att han var ägg, och blev hur tam som helst. Så även Dodo. De var båda ute och flög fritt i sina respektiva hem och kom när man ropade på dem.


Kid ville ALLTID vara med när vi hade gäster, men då brukade han få stanna i buren för att inte skrämma någon. Men han var förtvivlad och hittade snart på ett sätt att få komma ut. Han lät sig falla ner från pinnen och lade ena vingen över huvudet och kravlade runt, hjälplöst pipande, på burbottnen. Första gången han gjorde så skyndade vi dit och öppnade, vad var det med den stackars fågeln? Ouuuiiiiiii, med ett glatt tjut kastade han sig ut flög nöjt omkring. Efter det hade vi svårt att stänga in honom, han ville ju så gärna vara fri! Och att smaka på det vi åt var en av hans favoritsysselsättningar.


Jag kommer särskilt ihåg en gång när vi firade någons födelsedag. På bordet stod en smaskig gräddtårta. Men innan vi hann börja ta för oss, såg vi en turkos missil komma genom luften, med ett TJOFF landade han rakt i gräddtårtan. Det var en MYCKET blöt fågel som fick sprayas med ljummet vatten och torkas med fönen den kvällen. Jag kommer inte ihåg om nån ville äta av tårtan... (förträngning är människans välsignelse)


Tyvärr blev Kid litet av en alkis, eftersom han ville smaka av allt vi åt eller drack så utvecklade han en smak för öl och vin. En kväll när jag kom hem efter jobbet, så uppträdde min man väldigt mystiskt. När jag som vanligt gick för att hälsa på Kid så låg han helt utslagen på burbotten. Skamset erkände min man att han tagit sig ett glas whisky och inte varit uppmärksam på att fågeln kom och tog sig några slurkar, och så gick det som det gick..  Nu har fåglar mycket snabb ämnenomsättning, så han blev snabbt sig själv igen. Men framöver så fick Kid inte vara ute om det fanns alkohol i glasen, och han var alltid mycket arg när han måste sitta instängd i buren.


När jag låg sjuk så passade Kid upp mig, han kunde sitta bredvid mig på kudden och plocka bort svettiga hårstrån från min panna. Han var en riktigt underbar liten vän. 


Dodo flög ut genom dörren en gång när mamma städade och skulle skaka mattor. Hon hittades aldrig, fast vad grannarna trodde den eftermiddagen när pappa sprang omkring i parken med en pipleksak och skrek "Dodo!!!", det undrar jag allt.


Kid levde tills han var tio år, då han somnade in i min hand. Det är en kille som jag kommer att sakna så länge jag lever!!! Efter honom har jag inte haft någon mer fågel.

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards