Direktlänk till inlägg 12 november 2010

Hur rider ni egentligen???

Av Alpackaprinsarnas blogg - 12 november 2010 07:36

 Jag såg mitt inlägg från ett år tillbaka, och ville gärna ta med det i bloggen igen. Det här ämnet tycker jag aldrig kan diskuteras för mycket!!!!!
 
 från bloggen  - 12 november 2009 
Mer Hästfocus. I senaste numret var också en artikel om Julio Borba, som verkar vara den senaste "inne-instruktören" här i landet.

Han förespråkar i mina ögon inget nytt under solen, men ett naturligt och hästvänligt ridsätt, säger t ex att "man ska inte dra hästen i munnen med tyglarna samtidigt som man driver på..."  (inget ont om Borba)


Vore det inte en logisk självklarhet, att man inte kan gasa och bromsa på en gång? Ändå finns det så OÄNDLIGT många ryttare som gör just detta, driver och driver och samtidigt drar i tyglarna för att bromsa upp hästen och "samla" den. När hästen gapar för de hårda ryttarhänderna så snörper man ihop nosen på den med hårt åtdragna nosgrimmor, ibland så hårt att hästen knappt får luft. Djurplågeri! Jag har sett sk toppryttare som rider sina hästar fruktansvärt fult och hårt i träning. (Trots att det sitter åskådare på läktarna)


Inställningen att man ska BE sin häst istället för att KOMMENDERA den tycker jag mycket om!


Det finns mycket oskick i hästvärlden och ofta är det tabu att påpeka det. Hästar som hoppas och hoppas tills de går sönder och man gör sig av med dem och köper en ny. Bent Branderup är också en klok man, som skriver i sin bok om Akademisk Ridkonst att har man inte tid och tålamod att vänta på hästens mognad och utveckling i ridningen, då ska man skaffa sig en motocross istället.


Det är väl tur för många ryttare att hästen är ett sånt tålmodigt och godmodigt djur, men otur för hästarna!!!

 

 
 
kicki

kicki

12 november 2010 08:18

jag har några favoritord...ett av dem är SAMKLANG.

http://kaa.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

12 november 2010 10:04

Ja, ett annat ord är väl HARMONI och mjukhet och målsättningen att hästen ska vara minst lika nöjd efter ridpasset som innan!!!!!

 
Ann

Ann

12 november 2010 08:32

Själv är jag väldigt förtjust i Julio Borba och tycker hans sätt att rida är ungefär så jag själv tänker.
Sara, hon som äger min Merlins pappa, brukar träna bla för honom och hon är nöjd.
Själv har jag haft tränare som sagt åt mig att spänna nosgrimman, den sitter väldigt lös, men jag tycker det är fint med den breda nosgrimman... fast jag har aldrig spännt den hårdare. De har sagt att den inte gör någon nytta, fast hon gapar inte direkt så varför spänna?
Jag har också tränat för tränare som verkar mest intresserade av att få ner huvudet.
Men om hästen inte har en framåtbjudning, balans och takt så spelar det ju ingen roll var huvudet är. Många är så fixerade var huvudet är på hästen att de inte bryr sig (eller kanske inte vet?) om resten av hästen jobbar, att bakben och rygg är med.
Ridning ska vara en trevlig upplevelse, både för hästen och mig.
Det är lite av mina tankar kring ridning...

Och som du säger... hästar är oftast så snälla att de tar alldeles för mycket "skit" mot vad de borde behöva stå ut med...

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

12 november 2010 10:03

Ja titta bara på de allra främsta inom världsdressyren, hur ofta är hästens huvud inte "under hand"?
En hårt åtsnörpt nosgrimma kan dölja att hästen får ont i munnen och värjer sig genom att gapa. Om man rider utan nosgrimma ser man direkt om något är fel.. är min åsikt. Sen kan den ju finnas där lös som ren dekoration.. visst.

 
rackemarie

rackemarie

12 november 2010 09:00

Något att fundera på. Gas och broms samtidigt är inte ok. Men att först gasa, alltså driva på och sedan samla upp kraften bakifrån i handen är väl vad all dressyr går ut på. Och att därigenom få hästen att sätta mer vikt på bakbenen. Tror inte att man gör hästen en tjänst genom att låta den gå och hänga på bogarna även om den själv tycker att det känns bekvämast för tillfället, men slitsamt i det långa loppet. Men det gäller ju att känna sin häst så pass väl så att man vet vad man kan kräva av den och, som du säger, inte ha för bråttom. Speciellt dagens välbyggda, ambitiösa unghästar, som utvecklas väldigt fort, finns en risk att man rider sönder tidigt om man inte lägger upp träningen metodiskt med viloperioder etc.

http://rackemarie.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

12 november 2010 10:01

Ja, jag har själv sett ett otal unga lovande hästar som när de nyligen är inridna har gått i fin balans och framåtbjudning och sett verkligt trevliga ut, men efter några år så är det.. inget vidare! Vilket gör att jag stundom undrar om det egentligen alls är rätt att RIDA på hästarna. Men å andra sidan skulle de väl knappt finnas här om vi inte kunde använda dem som riddjur?
Givetvis skall inte en häst hänga på bogarna. Det är de SAMTIDIGA motverkande hjälperna jag vänder mig emot, som gör hästar enbart förvirrade. Och våldet! Ryttaren lägger till skänkeln, hästen reagerar och går framåt, då får den ett ryck i munnen som tack (Kyra K har beskrivit det här noga i sina videor, hur man skall vara noga med att använda en hjälp i taget på unga hästar, så att de förstår)

 
Ann-Louise

Ann-Louise

14 november 2010 22:30

=D

Å sen har vi detta med att man bestraffar hästen för allt möjligt genom att rycka i munnen... hur tänker man då???

http://hastochhund.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

15 november 2010 06:30

Gammal vana och tradition och ren grymhet

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards