Direktlänk till inlägg 12 november 2010

Jag lider!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 12 november 2010 12:44

-med alla hästar som står håglösa i små små hagar i detta väder, några plusgrader och strilande snöblaskigt regn. Inget regn/vindskydd, inte ens ett träd att gå under, inget foder i hagen och inget skyddande regntäcke.


Visst överlever de, men är det ett kvalitetsliv?


Om hästen har en ordentligt stor hage och tillgång till grovfoder och skydd så går det ju ingen nöd på den...

 
 
Gustavsborg PRE/Ann-Britt

Gustavsborg PRE/Ann-Britt

12 november 2010 13:22

Usch nej, och hur ska vi överleva då?? I detta förbaskade regnande. Vi fick 15 mm i natt och det blåste som attans.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

12 november 2010 17:20

Vädret är skit.

 
Gitte

Gitte

12 november 2010 15:20

Tyvärr lider många extra mycket för att folk tycker att vädret är läskigt och stallar in dem så de ska ha det bättre. Då får de stå håglösa inomhus istället. Må vintern bli lång och vit så vi slipper lera och gegga - och skitiga pälsar som kan ge ägaren stenlunga:)

Vilken fantastiskt fin toppbild du fått upp!

På tal om kvalitetsliv - hur kul är det att bo i Sverige för oss vanliga tvåbeningar den här årstiden. Fast det är klart vi får kaffe på jobbet :)

http://www.nissebus.eu

Alpackaprinsarnas blogg

12 november 2010 17:19

Eller nåt....
Självklart ska hästar vara ute, men det måste vara hagar så att de kan RÖRA sig och de måste få att äta!!!

 
kicki

kicki

12 november 2010 21:07

ja jag är väldigt nöjd med att gubben går i sin stora hage o halmade ligghall MED regntäcke på i det här rusket! blötsnö o blåst kan få de mest välpälsade att frysa. usch.

http://kaa.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

13 november 2010 08:13

Han bor i paradiset nu! Med så stor ligghall och många kompisar så kan han inte ha det bättre.. att dessutom ha en matte som bryr sig och pysslar och täcker och extrafodrar, ja det är ju bara SUPERBRA!!!!

 
Kim

Kim

12 november 2010 21:14

Håller med dej, inte roligt att se :(

Fast här finns andra problem ibland, inget solskydd, eller ingen utegång alls.

http://varmt.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

13 november 2010 08:11

Ja, sommaren med hetta och brännande sol kan förstås vara ÄNNU värre för hästar som inte kan söka skugga... och de som aldrig får gå ut förutom när de rids... rrryyyyyyys...

 
rackemarie

rackemarie

12 november 2010 22:14

Usch ja. Håller med om att små lerhagar är skit. Så har vi haft det och vill aldrig ha igen!

http://rackemarie.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

13 november 2010 08:13

jag har också en gång i tiden haft min häst på ett sånt ställe.. men ibland kan man inte välja. Tyvärr.

 
mia

mia

12 november 2010 23:45

Läste inlägget om ridningen. Håller med, man måste be pållen, eller vägleda den, efter dess mognad och tålamod...ständigt!
Hagar, önskvärt är stora, med plats för mycket rörelse och SJÄLVKLART, stödfodring, under dagen !
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen

Alpackaprinsarnas blogg

13 november 2010 08:10

Då tycker vi likadant!

 
Gitte

Gitte

13 november 2010 00:04

Menar du på allvar att folk i din närhet ger inte sina hästar att äta? Anmäl dem bums!

http://www.nissebus.eu

Alpackaprinsarnas blogg

13 november 2010 08:10

Jag anser att hästar som inte kan röra sig ute och inte har något skydd bör ha fri tillgång till grovfoder om vädret är uschligt... men det anser inte djurskyddslagen!

 
Stina

Stina

13 november 2010 06:02

Jag har lite, ganska mkt faktiskt, ångest över vinterhagarna i nya stallet.
Platta, små och utan skydd *ryser*

Kommer att försöka bygga vindskydd snarast, men vi måste nog försöka klara oss första vintern och det känns INTE kul !!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

13 november 2010 08:08

Å det förstår jag.. men Dina hästar blir ju väl omskötta, får både mat och regnkostymer...

 
Birgitta

Birgitta

13 november 2010 09:22

Håller med du.
Gillar inte småhagar..Våra pållar går i lagom stora hagar med en storbal hösilage att mumsa på.Dom får täcke på vid skitväder och kommer in lite tidigare vilket dom uppskattar.
Fast jag har nog hellre regn än snö..HATAR SNÖ.
Kan det bero på förra vintern kanske??Tror det.

http://www.lundin.dinstudio.se

Alpackaprinsarnas blogg

13 november 2010 14:14

Det kan jag tro att det är! Förra vintern var en pina...

Era hästar verkar ha det bra! Lyckostar!

 
Ann

Ann

13 november 2010 19:40

Jag (och mina hästar) älskar vårt vind/regnskydd!
Där har de fri tillgång på både hö och vatten och det är alltid halmat.
Förstår inte hur vi klarat oss tidigare...
Är det dåligt väder går de inte ut därifrån. :)

Men jag förstår vad du menar, har man inget skydd till sin/sina hästar (för det förstår jag att inte alla kan ha) så bör de ivarjefall få mat kan man tycka.

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

14 november 2010 12:01

Härligt för Dina hästar!!! Men ibland är folk för lata och/eller för snåla. Då bör man inte ha hästar, är ju min åsikt. Tyvärr inte allas..

 
Viveca

Viveca

13 november 2010 21:55

Nej det är inte roligt att se, men allt fler får upp ögonen för vad som är bäst för hästarna och det är positivt. Själv skulle jag vilja ge fri tillgång på grovfoder, men med lilla matvraket V så tror jag inte det funkar så bra, dessutom är det svårt att hålla höet fräscht till bara två hästar. Som det är nu har de ganska mycket att pilla med i en av hagarna, sly, buskar m.m Uteboxen används allt flitigare. De fodras även där varje kväll och när det är väldigt geggigt och blött. Grovfoder får de tre till fyra gånger dagligen beroende på väder och hur jag arbetar. Tyvärr har vi inte skaffat halm ännu, men det tror jag skulle vara bra att ha i uteboxen som lite extra att tugga på under dagen. Allt kan alltid bli bättre även om man alltid känner att det inte är perfekt;) Regnet skulle jag helst slippa överhuvudtaget just nu. För trots ganska stora hagar och bara två hästar så blir det sörjigt på sina ställen när det sedan fryser på vill inte hästarna gå i knagglet på de ställena.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

14 november 2010 12:00

Nej, med två lättfödda matvrak är det ju omöjligt att ha FRI tillgång, men får hästarna mat så ofta så klarar det sig ju ändå! Och halm är jättebra, ger både sysselsättning och nödvändig växtfiber men också litet runda magar (vilket man kan ta om hästarna bara mår bra) Jag har själv haft två nordsvenskar så jag förstår Ditt dilemma..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards