Alla inlägg den 19 oktober 2010

Av Alpackaprinsarnas blogg - 19 oktober 2010 09:49

Vart jag mig i hagen vänder.... så står älsklingen My strax bakom mig, lyfter jag kameran så får jag ständigt samma motiv, en vit mjuk nos och ett par stora mörka ögon...

  


Emily sa till mig häromdagen att på en del bilder ser alpackorna ut som Aliens, när de står sådär med nosen mot kameran och öronen vända bakåt..  så sant.


Men hur ska jag bära mig åt för att få AVSTÅNDSBILDER på My?

  

Han viker ju knappt från min sida!

  

- och när jag lämnar hagen tittar han långt och längtansfullt efter mig. Denna villkorslösa kärlek kan smälta vartenda hjärta!


Jag har sagt det förut, vissa djur kommer till en precis när de behövs i ens liv...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 19 oktober 2010 07:41

Igår var jag och träffade den fantastiska Ytte Posse på hennes islandshästridskola.

 

    

När jag träffar hästar, speciellt då islandshästar, så känns det ett hugg i hjärtat av saknad efter min älskade Vhiskur. 2010 är ett pestigt år.

  

                           Ser det ut så här där han betar nu?

Av Alpackaprinsarnas blogg - 19 oktober 2010 06:23

Att alpackor kan spotta verkar vara något som människor känner till. Det har varit en strid ström av nyfikna besökare som har kollat in alpackaprinsarna, och de flestas första spontana kommentar är "Spottar dom?"


Då förklarar jag att visst kan de spotta, och att de gör det på varandra om de är osams, men att de inte spottar på människor, dels för att de är rätt uppfostrade, och dels för att det händer bara om man stressar dem ofantligt mycket så att de får närmast dödsångest.. Då är spottandet (och sparkandet) deras försvarsmetod. Fast i första hand så flyr de förstås, de är flyktdjur ända ut i klospetsarna!


Igår råkade Tamya och My i gräl om något under vår träningsstund i fållan. Jag hade händerna fulla av Qatay (jo, jag fick på grimman även denna gång!) när jag hörde att det var en spottorgie borta i hörnet. BÅDA pojkarna var i full gång med att spotta på varandra. Hittills har jag bara sett My hota, alltså harkla sig, inte gå hela vägen och verkligen spotta.


Jag sa åt dem på skarpen, och som de duktiga gossar de är så slutade de genast. Men de tycker verkligen illa om smaken som blir i deras mun när magsaften kommer upp, det är ju magsaft som de spottar ut. Så båda två gick omkring med äcklade miner och halvöppna munnar. My lunkade efter mig utstötandes små ömkliga kvidanden, men jag sa åt honom att han faktiskt fick skylla sig själv, spottar man så smakar det pyton..

  

                Tamyas äcklade min, efter en kort stunds spottande

 

  

                   Det här var första gången jag fick se Mys "äckelmin"

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards