Alla inlägg den 5 oktober 2010

Av Alpackaprinsarnas blogg - 5 oktober 2010 06:29

Nu har jag ju skrivit massor om hur skygga alpackor är, och att de gärna avvaktar en bit bort när det kommer in nya människor i hagen. Undantaget som bekräftar regeln är väl Qatay. Han kommer ALLTID fram och tigger godis, och är man inte bestämd så kan han t o m nypa tag i ens kläder (ABSOLUT förbjudet!)

  


Ända från början har han varit rätt fräck mot de andra två, trakasserat dem när de ska äta och försökt knuffa undan dem när de umgås med mig.


Problemet när jag ska ta itu med hans oönskade beteende liknar det jag hade med de busiga ponnyflickorna. När jag läxade upp dem så var det stackars känslige Vhiskur som tog åt sig mest! Och här är det alltså My och Tamya som skrämda far iväg bara jag höjer rösten en halv decibel åt Qatay....


Häromdagen hade vi ett ordentligt bråk i fållan, Qatay och jag. Han vill nämligen INTE samarbeta och absolut inte bli fasttagen. Han bockar och skuttar och slingrar sig som en ål för att komma undan repet. Och när (om) jag väl fått fast honom, så vägrar han att få på sig grimman. Har Du en aning om hur STARK en motvillig alpacka på 60 kg är? Efter en utdragen brottningsmatch tröt mitt tålamod och jag ropade "Du är en riktig bajskorv!" åt honom. Jag brukar aldrig uttrycka mig så barnsligt och brutalt nedlåtande mot ett djur, men här rann bägaren över.


Nå, eftersom jag nuförtiden inte är så fysiskt stark och principiellt emot allt våld, speciellt när man hanterar djur, så var det bara att ge upp, vilket också är emot mina principer.

  

Här har jag fått repet runt halsen på Qatay, se hur förbannad han är! Ögonen riktigt sprutar eld... den lille draken!


  

När jag fått fast slingan runt halsen så ändrar sig ögonens uttryck tydligt. "OK, Du fick mig" ser han ut att säga. Vad som är viktigt att påpeka, är att han inte är det minsta RÄDD. Han är bara envis och vill ha allt efter eget huvud.


Jag ser fram emot uppfödar-Sarahs besök. Hon skall hjälpa mig att hantera den motvillige busen. Eller kanske mer visa mig hur jag överlistar en listig kamel..?

Av Alpackaprinsarnas blogg - 5 oktober 2010 06:15

Mest sänder Eurosport. SVT sänder skandalöst få inslag från detta VM. Skandalöst eftersom ridsporten ligger som tvåa bland populäraste sporter i landet. Jämför t ex med sändningstiderna från fotbolls-VM... BU!!!!


Idag tisdag börjar sändningarna 15.45 - 18.15      laghoppningen

                                                  20.30 - 23.00             -"-


 torsdag                                   15.15 - 17.15       final laghoppn

lördag                                      20.30 - 22.00     fyrspannskörning

söndag                                     12.00-13.30        hoppfinal 

-"-                                            19.00 - 20.15      körning precision


SVT sänder lördag 16.50 - 17.50  sammandrag  semifinaler hopp

                   söndag 14.00 - 16.00                    hoppfinaler


That´s all folks!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 5 oktober 2010 06:02

När man ska träna sina alpackor är en begränsad fålla en nödvändighet. Snälle husse byggde denna av imp trallvirke, den är 2,5 x 2,5 meter och försedd med en liten "mini-pen" bredvid, där man förhoppningsvis ska kunna mota in ett djur i taget om man behöver hålla det mer stilla, inför en vetbehandling t ex.


   

I övrigt behövs ett smidigt rep med ögla och karbinhake, ett sk "catch rope" och en "catch pole", en slags fångstpinne med krokodilgrepp i änden.  Det låter ju som en fiskeutrustning, och fiska är just vad man gör, när man ska "ta fast" en alpacka. Kom ihåg att de är mycket skygga djur som avskyr att bli berörda, så här kan man inte komma med grimman och BE dem sticka in nosen, som med en häst. Att tas fast via rep och pinne är för dem troligen mindre traumatiskt än om man kastar sig med armarna runt halsen på dem (likt en puma, i deras ögon)  Sen har vi ju de söta små pyttegrimmorna som jag visat tidigare.

  

Av Alpackaprinsarnas blogg - 5 oktober 2010 05:59

  

Dags att överlämna en liten höstblommande ros till mina trogna läsare och inte minst - ni som KOMMENTERAR!


Men - var finns alpackamänniskorna? jag får känslan av att bloggen mest besöks av hästmänniskor, och så en och annan som håller koll i övrigt...  Nå, ni är alla lika välkomna!

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards