Alla inlägg den 24 mars 2009

Av Alpackaprinsarnas blogg - 24 mars 2009 16:33

Nu är jag trött på snö, kyla och vinter! Så här ser det ut hos oss, det är ju för tusan 24 MARS idag!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 24 mars 2009 08:01

Vad många intressanta kommentarer och funderingar kring det här med dominans och rangordning!

*måste fundera*

-men det är förstås självklart att det inte råder "naturliga" färhållanden i ett hägn. Kanske är många etologiska studier helt missvisande?

Att göra studier på helt tama egentligen vilda djur blir ju inte heller rätt?


När det gäller NH-träning kan jag givetvis inte uttala mig om "alla". Bara om de jag har sett, i verkligheten och på video. MITT intryck är att de (nu generaliserar jag IGEN) strävar efter att få hästen helt passiv, att den inte får röra sig ur fläcken osv och de hästar jag sett i VERKLIGHETEN har i mitt tycke haft helt död blick, vilket gjort mig oerhört sorgsen.

 Så vill jag inte dominera en häst (ja, det här tycker jag verkligen är ren dominans) utan jag vill behålla livsglädjen och litet av det busiga och vilda. Men givetvis finns det många filosofier under samma hatt; NH, och jag är inte så kaxig att jag egentligen borde generalisera alls. (Back up, back up, skriker min inre röst...)


Vi människor har absolut, som Du menar Ann-Louise,ofta  ett otroligt behov av att "ta plats" och domdera och bestämma, både över människor och djur. Ja, inte gäller det alla människor.  En del är superglada över att få stå i bakgrunden och titta på medan andra hävdar sitt revir.


Tänker efter om hunden och tåget, och kom på att jag nog inte skulle skrika NEJ heller, om det gällde min hund. Jag har kommandot "stanna" för den situationen.


Strävar inte heller efter att dominera mina hästar. Jag är så lycklig för att de vill komma till mig alldeles frivilligt, och vara med på mina lekar.


Den enda jag väl egentligen dominerar, är min stackars man. Han får inte ens bestämma vilken kanal vi ska se på teveburken!


Hmmm, vem bestämmer, humlan eller blomman??? 

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards