Alla inlägg den 10 mars 2009

Av Alpackaprinsarnas blogg - 10 mars 2009 10:39

Han kom, snöplogarn!!!!   Hurra!!!!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 10 mars 2009 08:57

Det var inte så många som hade nåt att säga om det här med att hästar LIDER av att inte bli ridna??


Jag trodde att DET ämnet kunde locka er att göra ett inlägg?


Kom igen nu!

Tack My!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 10 mars 2009 08:52

Idag har vi fått bra mycket snö. Det gick med nöd och näppe att gräva fram boxdörrarna.


Jag tänkte just börja beklaga mig, men så kom jag att tänka på hur de har det i norra Sverige. Inte bara mycket mer snö, utan också herrans kallt. Så jag besinnade mig. Det här är ju bara några decimeter snö! Och nollgradigt.


Fast det vore ju inte helt fel med litet vårväder snart?

Av Alpackaprinsarnas blogg - 10 mars 2009 05:44

Häromveckan vaknade Mannen i huset av ett underligt ljud. Det liksom krafsade. Han försökte somna om, men eftersom ljudet återkom så klev han motvilligt upp ur sängen för att kolla vad det var.


Så småningom härledde han ljudet till pannrummet, inifrån rökgången. Han provade att sätta på oljebrännaren, och då bröt helvetet löst därinne. Det krafsades och det skreks. Han stängde genast av brännaren och öppnade sotningsluckan. Med ficklampa lös han in och fick se ett par stora, runda ögon. Det var en uggla! Hur i hela fridens....?


Han stack in långa armen och fick tag på en tämligen svart och ihopknycklad ugglevarelse. Han trodde att den var körd och lade den försiktigt på marken, men den skrek till och flaxade iväg, en svart figur i den mörka natten. Bortsett från sotet i fjäderdräkten verkade den till hans stora  lättnad helt OK. Han skulle just till att skruva tillbaka luckan när han hörde mer ljud därinifrån. Lös med lampan igen, och se, därinne satt ytterligare en uggla!


In med armen igen, ut med ugglan, som var i samma skick som den förra, oskadad men svart av sot. Även denna ugglevarelse flög direkt till skogs. Vi antog att paret hade värmt sig uppe under skorstensskyddet och ramlat ner i pipan (som bara är 160 mm i diameter!)


För att hindra ytterligare viltolyckor satte mannen upp en metallsil över skorstenspipan. Det hela fungerade bra ända fram till i söndags, då jag skulle sätta en brasa i pannan. Jag badade hunden i badrummet och när jag kom in i vardagsrummet luktade det starkt av rök. Mannen, som satt där och läste, påstod att han inte kände någon lukt. Han var väl redan rökförgiftad. Men han skulle kolla ändå, eftersom jag tjatade. När han öppnade dörren till pannrummet bara vällde det ut tjock, grå rök! Silen ovanför skorstenspipan var helt igensatt, och röken kom inte ut den rätta vägen utan samlades nere i pannrummet!


Däremot kom en hel del rök in i huset. Trots flitig vädring stinker det fortfarande svagt av rök. Men vi överlevde. Så det kan gå!

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards