Direktlänk till inlägg 10 mars 2009

Vad anser ni andra läsare om det här med ridning??

Av Alpackaprinsarnas blogg - 10 mars 2009 08:57

Det var inte så många som hade nåt att säga om det här med att hästar LIDER av att inte bli ridna??


Jag trodde att DET ämnet kunde locka er att göra ett inlägg?


Kom igen nu!

Tack My!

 
 
Ingen bild

ylle

10 mars 2009 10:45

När jag tänker efter litet och granskar min kropp så kommer jag på att den inte heller är så värst muskelfylld.. he he

 
Hanna

Hanna

10 mars 2009 11:18

SV: hehe, jag går också i stort sett bara runt i ridstövlar. Men jag brukar ha högklackat på fest och annat och jag tycker jag brukar kunna hålla balansen ganska bra. Är ganska van efter att ha gått mkt i det de senaste 7-8 åren ;)

http://www.emeralds.blogg.se

 
Ingen bild

EXZENTRIC

10 mars 2009 11:25

Hästar ÄR ju inte konstruerade för att vi ska rida på dem. Det brukar vara en av de första meningarna som föreläsare säger när man går på t ex en ridclinic.

Ylles "muskler" sitter kanske på ställe.. he he

 
Ingen bild

ylle

10 mars 2009 12:31

Nää hästar är djur som ska ströva fria på stäpperna. Egentligen. Var sitter mina "muskler", menar Du??? Va va???

 
AK

AK

10 mars 2009 22:22

Äh, jag bara tycker det är så dumt. Klart en häst som bor i en stor hage med sina polare, och därutöver får gå på mysiga promenader med sin människa, inte mår dåligt av att inte bli riden.

http://bacillen.wordpress.com

 
Nissebus

Nissebus

11 mars 2009 15:23

Men, betänk då detta att ridning gör oss friska:

Hippoterapi är en behandlingsmetod som bygger på neurofysiologiska grunder. Idag finns inga tvivel om effektiviteten av hippoterapi.

Hästen som terapeutiskt medium verkar genom att den reflexmässigt (sensoriska impulser, sinnesstimulering) "tvingar" ryttaren att inta fysiologiska ställningar.

I gångarten skritt överför hästen flerdimensionella rörelseimpulser till ryttaren. Detta är vad som sker:
- upprätning och huvudkontroll
- symmetri i skuldergördel och armar
- upprätning och rotation av bålen
- symmetrisk belastning av bäcken
- Abduktion och extension av benen(utåt och sträckning)
- Jämviktsreaktioner och balans
- Förbättrar hållningstonus: andning och munmotorik
- Tränar varseblivning såsom koncentration,koordination,sociala kontakter,självkänsla och självförtroende, mod och vilja
- Motivation

Kontakten med hästens kropp medför sensomotoriska impulser(sinnesförnimmelser)

- Rums och lägesuppfattningar påverkas liksom rörelsekänslan
-Tryck och mottryck mellan den på hästen sittande ryttaren och hästens rygg och sidor.
- Värmen från hästen, hästen temperatur är en grad högre än människans dvs 38 grader.
- Känslan av hästens hårrem och man
- Samvaron med hästen som individ påverkar slutligen ryttaren psykosocialt.

http://nissebus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ylle

12 mars 2009 06:51

Gitte, jag har ALDRIG betvivlat hur välgörande ridningen (OCH - inte minst - samvaron med hästar) är för MÄNNISKAN!!! Frågan som väckts här är - LIDER hästar av att inte ridas...?

 
Gitte

Gitte

12 mars 2009 15:17

Hi hi, ja hästen lider av andras lidande. Djuren tar ju ofta på sig vårt elände. Det är väl därför de är naturens healers.

Fast en häst lär ju knappast lida av att inte bli riden. Men när vi begränsar rörelsefriheten eller främst friheten för dem så tror jag att ridning är något hästar faktiskt gillar. Så länge den tvåbenta flockledare beter sig begripligt och som just en god flockledare.

Hästar verkar ju vara individer de också. En del verkar gilla (eller acceptera väl) att gå på ridskola. Andra hästar protersterar ju vilt och fungerar bara som enmanshäst. (Varför heter det inte enkvinnohäst?).

Frisk luft, mycket natur, vettig sysselsättning och trevligt sällskap är väl egentligen det som krävs för att häst som människa ska trivas. :-)

http://nissebus.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards