Direktlänk till inlägg 29 september 2009

Är det verkligen rätt att rida in tvååriga hästar?

Av Alpackaprinsarnas blogg - 29 september 2009 09:10

Jag köpte tidningen Ridsport häromdan, och förfärades över att det fanns flera bildannonser med tvååriga hästar med ryttare på, "inridning påbörjad".


Att man rider fullblod och kör travare så tidigt är väl illa nog, ska vi verkligen börja en trend med att RIDA på hobbyhästarna när de bara är två år också? De är ju bara BARN och i full växtutveckling. Att något lätt barn kanske sitter på hästen en liten stund är ju en sak, har mer med tämjning i allmänhet att göra, men att RIDA och kräva arbete av den så unga hästen (ponnyn) -    


ÄR DET VERKLIGEN RÄTT???


 
 
Ingen bild

Joanna

29 september 2009 11:26

Tyvärr så börjar allt det här runt 3-års tester o unghästtävlingar, göra att folk börjar tidigare med utbildningen, vilket jag tycker är synd för hästarna ska ju helst hålla i 20år också..

 
M

M

29 september 2009 13:46

Tycker inte att det är ok att rida varken 2 åringar eller 3 åringar, att arbeta med ledarskap och markövningar korta stunder är bra däremot. Men en häst ska inte behöva påbörja sin inridning förrän efter 3 års ålder tycker jag, dvs då den är 4. Bent Branderup menar också att man ska vänta tills hästen är 4 och den som inte har tålamod till det bör istället skaffa sig en mountain bike. Jag tycker att detta gäller ALLA hästar, oavsett det är galopphästar, travhästar eller hobbyhästar.

/ M

http://malienation.bloggagratis.se

 
sofia

sofia

29 september 2009 14:55

Tja, man förundras av många knasbollar. Nog för att travare körs in tidigt men man behöver ju inte precis köra sönder dem för de. Inte heller rida sönder dem i tidig ålder........Men allt verkar bli tidigare och tidigare=(

http://www.123minsida.se/stallneshime

 
Ingen bild

ylle

29 september 2009 15:00

Ja, Bent är en klok man.
De flesta människor är alldeles för jäktade och har för bråttom med allt, så också med hästarna, det är min mening.

Att köra in en häst tidigt, om man gör det försiktigt och tränar med sunt förnuft, är mycket mindre slitsamt än att RIDA den.

 
Ingen bild

ylle

29 september 2009 15:01

Kom igen, era buskablyga sopprötter, nog måste det väl finnas fler som har en ÅSIKT??? i denna fråga?

Fast förolämpningar kanske inte är rätt väg att få respons. Hmmm...

 
Ann-Louise

Ann-Louise

29 september 2009 23:07

Tycker också att det låter alldeles för tidig. Jag märker bara på Cazal och Milou som nu är tre år hur de mognat sedan i våras och absolut sedan i fjol. De har liksom stabiliserat sig mentalt och växt till sig fysiskt.

Känner att det är läge att börja småleka lite oftare. Johan 35 kg får sitta på några minuter ibland när de äter eller på kortare promenader för att de ska ha en erfarenhet av att ibland sitter det någon där uppe. Det hände någon gång då och då även när de var 1,5 - 2 år.

Själv siktar jag på 4 år med Cazal...

http://hastochhund.bloggagratis.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

29 september 2009 23:09

Förresten... jag hoppas och räknar med att ha dem i aktivitet till dryga 30 ;-). Siktet ligger där i alla fall....

http://hastochhund.bloggagratis.se

 
Viveca

Viveca

29 september 2009 23:20

Nej, det är inte rätt! Själv såg jag en bild på facebook där någon kommenterat att hon red på en ettåring(vet inte om det stämde?) en galopphäst verkade det vara. Vi tar det vädligt lugnt jag och Vilda, mest träning från marken, men ibland lite ridning. Både huvudet och kroppen måste ju vara mogna för det hästen skall utföra. Att känna sin häst och ha hästens bästa framför ögonen är viktigt. Det skall framförallt vara roligt för hästen. Tester och tävlingar som sagt gör att många inte vill se att det påverkar hästen negativt.

http://perasperaadastra.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ylle

30 september 2009 06:15

Ni som svarat är alla så kloka! Kan jag inte lyckas reta upp någon som har MOTSATTA åsikter?

 
Viveca

Viveca

30 september 2009 08:04

Det måste ju finnas andra åsikter eftersom tvååringar blir inridna. Men kanske läser de inte din blogg? Själv kan jag ibland fundera på om jag börjat för tidigt med Vilda, särskilt nu när jag märker en helt annan mognad i både knopp och kropp än tidigare. Samtidigt har ridningen inte varit det primära och vad vi gör utgår från dagsformen. Hoppas fler åsikter dyker upp:)

http://perasperaadastra.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ylle

30 september 2009 09:07

Självklart är det nog så som Du antyder, Viveca. Man väljer nog bloggar som man sympatiserar med...

Ja man vet väl aldrig, förrän möjligen efteråt, om man gjort riktigt rätt....

Jag måste ju säga att jag inte heller gillar den gamla islänningsläran att man inte ska röra hästarna förrän de är uppåt femårsåldern... (det håller nog på att ändras nu, jag vet inte så noga, är inte så intresserad av islänningsköret längre) Att tämja fölen tidigt anser jag är viktigt, att ge dem lagom med kontakt och stimulans och belasta dem försiktigt och med förnuft i tilltagande grad, samtidigt som man noga ska ge akt på deras växtfaser då de behöver vila, samt även uppmärksamma den mentala biten, stimulera men inte överbelasta sinnet.... det finns MYCKET att diskutera här!

 
Aramis

Aramis

30 september 2009 10:54

Klart att man ska börja rida på hästarna när de är två! Helst gärna när de är 1,5 - ptja, varför inte redan vid ett års ålder... Sadel kan de väl få på sig redan när de är någon vecka gamla? ARGH!!!! Vad jag blir ledsen när jag läser om att man rider hästarna tidigare och tidigare... Jag har för mig att man började rida in hästen vid 4-års ålder förr i tiden... Sedan sjönk det till tre. Sedan sjönk det till två. Nu är kanske inte hästen två år när man sitter på den, utan kanske två och ett halvt - men jag tycker att det är på tok för tidigt ändå. Jag tycker att man som hästägare stressas iväg av alla kval, treårstest, kvalitetsbedömningar etc. Det är klart att man vill följa med i utvecklingen och att gå miste om allt det "roliga" man kan göra med sig unghäst och det medför säkert många gånger att man sitter och rider på en häst som inte är alls mogen för uppgiften. Det krävs ju faktiskt lite kunskap och kunnande för att bedöma att min häst är faktiskt inte redo för detta, jag får strunta i att vara med och vänta till nästa år. Jag är glad att jag tagit det så pass lugnt som jag har gjort med Aramis, även om han för den sakens skull inte vilat sig igenom fasen från tre till fem. Jag har alltid varit superobservant på hans växtperioder, inte tävlat och utsatt honom för en massa uppgifter som han inte varit mogen för - låtit honom vila i korta och långa perioder och inte stressat fram varken gångarter eller form. Det jag vill säga med detta är alltså att det säkert finns en och annan häst som tåler att bli inriden vid 2,5-års ålder om man nu så gärna vill hoppa upp på dem... Men tänk efter många gånger innan och individanpassa din träning, din ridning och se hela tiden till hästens bästa. Sedan ska man inte heller glömma att viss belstning av hästen gör att hästen blir stark och kan klara av framtida uppgifter, så att sitta upp på hästen första gången när den är fem - det är nog inte heller någon bra idé! Nej - lagom är bäst - rid med huvudet!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ylle

30 september 2009 11:43

Wow Liv, där gav Du allt en KOMMENTAR!!!!!!! Och som vanligt är allt Du skriver så rätt, så rätt. Tycker jag.

 
Natalja

Natalja

30 september 2009 18:33

Innan jag köpte min första häst red jag i ett galoppstall som födde upp och tävlade fullblod.
Anledningen till att dom reds in som 1 åringar (ja det såg ut som FÖL med ryttare) var att utveckla lungor och senor för att hålla för det påfrestande yrket som galopphäst.
Ryttarna som satt upp på dessa unga hästar vägde inte många gramm (jag var för stor och tung redan som 15 åring) och det var inga långa pass de gick i början. 10 minuter 1-2 gånger i veckan. För att sedan trappas upp till full tävlingskondition vid 3 års ålder.
Avelsstona räknades som GAMLA och dom var då 6 och 8 år! Det räknar jag som unghästar : /

Jag gissar att det är av samma anledning travarna körs in tidigt. För att anpassa kroppen för den fysika ansträngningen som komma skall. Det är inte alltid bra att en häst är "sparsamt tagen" för motion ÄR nyttigt.

Det svåra är väl att hitta balansen mellan arbete och vila.
Jag anser personligen att man ska börja tidigt med en häst, men då inte bara att rida. Många ser ju ridningen som det enda alternativet att sysselsätta sin häst med. Det finns ju så mycket mer. Att rida in en häst innefattar inte bara ridningen utan allt runtikring.
Latin var nog 4 månader första gången han fick sadel på sig, men jag red inte honom regelbundet förrän han var 3,5 - 4 år. Börja i tid men nöt inte på den unga hästen!
Jag tycker inte att det är mer humant mot en häst att gå på lösdrift tills den är fem med minimal mänsklig kontakt för att sen skickas till en inridare som snabbt rider in hästen på 1-2 månader, sen ska den vara en klar ridhäst. DET är inte nyttigare än att sitta på en tvååring.

Ska man göra en jämförelse med människor och tex elitidrottare så är det ju dom som börjat i ung ålder som når längst OM dom har tränat på rätt sätt och inte gått sönder på vägen. Tror ingen kan börja hoppa höjdhopp i 30 års åldern och bli världsbäst ; )

http://latin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ylle

1 oktober 2009 07:52

Natalja, tänk att mina favoritbloggara har så KLOKA synpunkter! men det är väl just därför ni är... mina favoritbloggare!!!!

 
Elin

Elin

3 oktober 2009 19:52

Måste ju bara kommentera detta inlägg oxå =)

Jag tycker det är så synd att folk rider in hästar tidigare o tidigare. Men i o med att 3 års tetet finns så kommer även problem med för tidig inridning finnas.
Jag tycker att häst sverige borde ta sig en funderare över 3 års testet. Varför inte slopa det, då tror jag många skulle vänta med o rida in sina hästar tills dom iaf var 3 år för o satsa på 4 års testet. Men folk är så insyltade på dessa tester och att just deras hästar ska vara BÄST! Dom ska prestera etc etc.. Men om man sen tittar på hästarna nu och förr så är det få hästar idag som håller länge utan går sönder lagom till 15 års ålder. Förr höll dom längre enligt mig iaf.

Jag personligen har ridit in 4 ponnysar ALLA har då varit 4 år och tycker det är en lagom ålder både mentalt och fysiskt att rida in dom. Man måste ändå tänka på att en häst växer fram till ca 7 års ålder och att rida in en häst vid 2 års ålder där en väldigt stor utveckling sker gör att man gör mer skada än nytta hos hästen när man rider den.

Ta bara hopp ryttaren John Withaker (stavas?) som exemel. Hans tävlings hästar är äldre än de flesta och hans syn på det hela är att man inte ska börja för tidigt med en häst, den ska få sin tid på sig att mogna.

Det är synd att det inte finns några som helst regler på när man ska rida in en häst o inte. Men jag hoppas att det dyker upp en vacker dag!

Mvh Elin

http://karisma.bloggagratis.se

 
Teija

Teija

5 oktober 2009 21:06

Det är väl stressen vi människor har som vi dyvlar på hästarna! Vi dyvlar det på våra barn också, inte alls bra.

http://varannandag.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards