Direktlänk till inlägg 18 mars 2009

Att leva som man lär 2

Av Alpackaprinsarnas blogg - 18 mars 2009 06:01

Jag är FÖR lösdrift! Att hästarna får leva ett så fritt liv som möjligt, själva bestämma när de vill vila, vandra etc.


Ändå stänger jag just nu in mina små varje natt. När man har ett spann mellan 8 månaders föl och 17 årig distingerad herre så är behoven tämligen olika. Jag vill att de små flickorna får vila i lugn och ro i torr halm och att de får just de foderransonser som de behöver. Behoven är så olika, och går de fritt är det inte säkert att det blir rätt.


Fri tillgång. Att ha fri tillgång på hö eller hösilage kan tyckas vara det ultimata. Men jag vågar inte. Med hingstar kan det nog fungera, de rör sig antagligen så pass mycket att de förbränner mer. För mig hotar fångspöket, då de små robusta ponnyraserna lätt blir för feta.  Sen vill jag absolut vara den som kontrollerar fodret innan de får äta det. Ställer jag ut en storbal så har jag ingen möjlighet att SE eller KÄNNA avvikande dofter och ev föroreningar.


Täcken. Givetvis ska robusthästar inte behöva ha täcken. Jag undviker det så länge det går, men är det riktigt SNORväder (blåst och snöglopp eller hällregn) så drar jag mig inte för att sätta på dem regnkostymer. Det må vara mot naturen, men jag har svårt att se hästar som hackar tänder i kylan. (lätt överdrift där, inte hackar de tänder!)


Jag är en rätt PJOLTIG matte, och det står jag för!


Jag sprayar mot eländiga flygfän och sätter på dem flughuvor som skydd.  Men blir flickorna bara litet större och vädret varmare, då är det ren lösdrift som gäller, jag lovar!

 
 
Ingen bild

PiLi, systra di

18 mars 2009 10:07

Den absolut friskaste hästen jag har haft.. är min senaste ChatteFnatte, som jag hade i sex år och som ständigt gick på lösdrift..
Lösdrift för mig, innebär ju att jag f f pysslar om, ryktar, tvättar, kollar, på o av med flughuva om så behövs (min ville inte ha, han kliade sönder sig för att bli av med huvan), spraya mot insekter, smörja skapet med tjärsalvan, ge rätt mängd kraftfoder, hästen har ständig tillgång till salt, mineraler och friskt vatten, får hösilage på fasta tider, men som sagt här tidigare, har fri tillgång till att stå still med sina "kompisar", vandra runt, myggtrav på mornar o kvällar, tillgång till loge med bädd som vindskydd och på med regntäcke vid ihängande slask o plask, och vintertäcke vid
mkt kall väderlek..
Det roliga var att första årets vinter.. gick hästarna in i skogen på kvällen och kom hem på morgonen, med istapparna hängande i nallebjörns-pälsen och gick DÅ in i den stora lösdriftslogen, för att äta el dricka.
När våren och solen kom, gick dom alltid ut och la sig i någon sluttning och låg där som "döa" i solskenet och njöt..
Det kallar jag FRIHETSDRIFT!

 
AK

AK

18 mars 2009 14:17

Jag tycker din hästhållning låter fin! jag längtar tills vi kan ta hem vår ponny och ha lösdrift!

http://bacillen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards