Direktlänk till inlägg 16 oktober 2009

Dessa fantastiska regntäcken!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 16 oktober 2009 15:36

När det är uschelväder sätter jag faktiskt på mina hästar tunna regntäcken. Ja, jag vet, de är robusthästar och ponnier och bla bla bla, men det struntar jag i, för även om hästarna förstås ÖVERLEVER så vill jag att de ska slippa att bli genomblöta och genomblåsta och bli som två isstoder!


Jag är STORLIGEN imponerad av Meyas Domani-täcke, som håller henne torr över ryggen hur mycket det än öser ner. Täcket i sig blir hur tungt som helst och genomblött, men inte hästen! Vhiskurs Jacsons 4-vägsstretch håller honom likaledes torr.


Om man fick önska sig något, så skulle täckena inte vara så urringade utan hellre gå upp en smula på halsen så att det inte rinner in så mycket där. Helst skall det också vara bogveck, snabbknäppen fram, elastiska kryssgjordar, elastiska benremmar samt svanslapp. De flesta modeller som jag sett som motsvarar de kraven börjar i storlek 125 cm. Varför får inte mindre hästar (ponnier) ha ordentliga täcken? Och varför är de flesta ponnytäcken som finns ROSA med nallebjörnar på eller liknande?


Om ni har något tips på ett bra täckesmärke som motsvarar mina önskemål och finns neråt 85-95, svara gärna då!


Idag gick det sammansvetsade paret nere på förnen och betade i regnet. Tog bilden alldeles nyss!

  

 
 
Viveca

Viveca

16 oktober 2009 16:49

Har inga bra förslag, tyvärr. Håller med dig dock om att det är på tok för mycket puttinutt färger och mönster på ponnystorlekar. Skönt att Vilda nu är i cob stl. Använde regntäcke när hon gick på lösdrift här hemma. Men nu har jag skänkt bort dem. Jag har ett fleecetäcke som ska vara stl 125, men verkar vara mindre än 115. Det är brunt med lös elastisk gjord till och är bara provat. Så om det skulle vara intressant? Ligger här och skräpar.
Återkommer om jag hittar något bra täcke i mindre storlekar.
Ha det så bra!

http://perasperaadastra.bloggagratis.se

 
Ann-Britt

Ann-Britt

16 oktober 2009 17:29

Vi använder inte täcken alls på våra. De får gå in om det är för ruskigt väder. Fölen tycker mammorna blir jättefarliga med täcken. När de väl vant sig är det buskul att hänga och dra och bita i täcket och det slutar inte så lyckligt för täcket. De är därför utan.
När vår Figaro var litet föl (i november!!) sydde jag ett täcke till honom. Mamma var dräktig när hon kom från Spanien och där kan man ha föl i november, dock ej så bra i Stockholm där vi bodde då...

http://gustavsborgpre.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

16 oktober 2009 17:30

Menar du det att det finns rosa täcken med nalla på till hästar? Ok till små kineser men hästar....

Kan du inte sy täckerna själv?
Okej, dum fråga men det finns kanske någon annan som kan sy efter dina önskemål men det blir väl svindyrt.

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
AK

AK

16 oktober 2009 18:55

Flisan har haft regntäcke idag för första gången i höst. Och hennes täcke var inte bra, det blev pissevått. Hon har ett till som vi ska prova vid nästa busväder. Båda är dock som du beskriver med kryssgjordar och svanslapp och allt, i storlek 95. Ska kolla märket på det vi ännu inte provat..om det nu är nåt att ha :)
Flisan har redan börjat sätta en rejäl päls och jag vet egentligen inte vad jag tycker om att ha täcke på.... Förra året hade hon täcke bara ett par gånger vid fruktansvärt väder. Med täcke på fungerar väl inte hästens päls så bra som den ska och kan? Kanske är det bäst att låta hästen ha sitt eget skydd, samt träd att söka skydd under?
Samtidigt är det en häst som börjar bli till åren och den här matten är en hönsmamma.... Ja det är inte lätt det här! :D

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

ylle

16 oktober 2009 19:17

Nja, Mita, nu är ju huvudsaken egentligen inte täckets färg eller mönster, utan FUNKTIONEN... hade mitt önsketäcke funnits i rätt utförande och storlek så hade mönstret kunnat vara hur som helst.. det allra viktigaste är MATERIALET, det måste vara vattentätt men ändå andas.. så att sy upp blir säkert göradyrt!

Och ni andra, jag har i många år haft ett ambivalent förhållande till att täcka hästar, visst borde det optimala vara att de inte behövde ett, för täcken har de inte i naturen. Men mina hästars hage är begränsad i ytan även om den är stor, och de lever trots allt domesticerade. Jag tar också in dem om det är uselt väder, över natten i alla fall, men slipper jag ställa in genomblöta hästar så är det en fördel då jag har ett rätt enkelt stall (modifierad lösdrift blir det då)
Fleecetäcken har jag flera, men tack för erbjudandet, Viveca. Och som sagt, mina regntäcken håller underbart torrt, det är bara det att halsarna är så himla urringade...

 
Ingen bild

Joanna

17 oktober 2009 08:27

Vi har ett täcke vi är mest nöjd med.
Det är ett Horsware Rambo täcke som går upp på halva halsen, det enda felet med det är:
svansremen är fastsydd för långtner på täcket, så jack fastnade i det första vintern och drog sönder täcket.
Vi har själva låtit laga det nu och flyttat upp svansremen.
Annars är det suveränt, lite väl dyrt egentligen, men dom brukar hålla minst 10-15år...

 
Tuva

Tuva

17 oktober 2009 12:47

De täckena verkar bra:) Våra täcken blir uppätna av de andra två hästarna i hagen hela tiden:( Täcket som blev ätet på i veckan var det tredje:S

http://hoppetossans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards