Alla inlägg den 1 oktober 2009

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 oktober 2009 15:10

Jag har två par favoritskor.


Det ena paret är ett par väl nötta gympadojor. De var dyra då jag köpte dem, och har hållit i flera år med så gott som varje-dags-slitage. Visserligen är de inte så vackra, men - för mig är det funktionen som är viktig! SKÖNT för fötterna måste det vara!


Nästa par är ett par ridboots med stålhätta. De tål väta lika bra som gummistövlar, men är mycket skönare eftersom de andas. När jag går långt så riktigt hör jag hur de flåsar! De är foträta och bekväma och har räddat mina fötter flera gånger från små ponnyhovar (jag säger inte vems)....


När det gäller skor och handväskor och dylikt så är det inte ofta jag längtar efter nåt. Annat är det med grimmor och hästtäcken! Men till min stora sorg (och husses lättnad) så är sadelkammaren nu proppfull.


En enda handväska har jag åtrått i mitt liv. Den tillhör min bästa vän och ser ut som en miniversion av en doktorsväska. Helvass!  DEN har jag haft planer på att stjäla ett flertal gånger (hoppas att Du inte läser det här Vivi, för då tror Du väl att jag varit framme om Du skulle råka förlägga väskan...)  

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 oktober 2009 11:15

Hur gör ni med avmaskningen?

Förr avmaskade man efter schema, vare sig det behövdes eller inte. Nuförtiden finns det förnämliga set för maskkontroll, så att man vet varför man avmaskar och mot vad.


Vi är så lyckligt lottade så vi har mark så att det räcker för att ha växelbete. Grundhagen är på litet mer än ett hektar, sen har jag fyra olika betesfållor. De får i tur och ordning beta av en i taget, två per år, de andra två vilar ett år och slås bara av i början av juli och i september.


I grundhagen mockas det minst varannan vecka. Haghygien är av största vikt, förutom smittorisken när hagen är full med träck så blir det också så att hästarna ratar större och större områden om man inte tar bort bajshögarna.


När man har en "fast population" av hästar/ponnier är det förstås lättare att få dem maskfria, än om det är en ständig ström av nya individer som ev kommer med smitta.


Jag känner till två olika maskkontroller, "Kolla masken" och Equippo. Equippo är bra mycket billigare och man får svaret  inom två dygn via mailen.


Fördelen med att slippa maska för ofta är förstås att man undviker att göra parasiterna resistenta mot avmaskningsmedlen. Kanske har det tåget redan gått? Samt att medlen innehåller gift som man inte i onödan vill stoppa in i sina hästar.


För övrigt lär det ha kommit ut avmaskningsmedel i pelletsform som ska vara smakliga och ges som godis. En bra idé. Alltför ofta spottar hästarna ut pastan så att doseringen blir helt fel.

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 oktober 2009 11:12

   Nästnästgrannen slog av hela betet med sin fenomenala betesputs förra helgen. Kvar blev bara en mindre bit med uppvuxen vall, förne, där de kan gå och plocka under resten av året.



Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards