Alla inlägg den 22 oktober 2009

Av Alpackaprinsarnas blogg - 22 oktober 2009 15:09

Jag har en god vän som uppmanar mig att skapa mer debatt på min blogg. "Skriv t ex om de usla människorna som annonserar efter gamla "sällskapshästar" och sen kör dem direkt till slakt.." sa hon. Ja, det finns ju en outtömlig källa av debattämnen att skriva om. Inte minst inom hästvärlden. Men inte så många nappar på dem.


Hur hästar hålls alldeles för många på alldeles för små ytor, där de knappt kan ta några steg i trav. Hur många hästar hålls instängda i sina boxar i stort sett dygnet runt, utom när de rids. Hur många hästar får för litet mat, kanske av snålhet. Och hur en del hästar får äta alldeles för mycket, så att de blir sjuka. Hur hästar flängrids, ungefär som om de vore crosscyklar, som man bara skrotar när de sedan inte håller. Hur de piskas och sporras. Hur många hästar saknar både fysisk och psykisk stimulans och blir helt avstängda.


Kommentarer är för mig något slags gensvar. Att det finns några läsare där ute. Även om det bara är "vilken fin bild!" är kommentaren för mig värdefull. Att cirka 100 unika besökare läser bloggen ser jag av statistiken, men inte av reaktionerna. Kanske är det inte speciellt intressant att läsa om mina hästars dagliga liv? Eller att se mina foton, min blogg är ju i stort sett en fotoblogg.


Men när jag skrev om kinesernas kommande världsherravälde inom handeln, om hur man skär av hajarna fenorna och sedan kastar dem (hajarna alltså) levande och lemlästade tillbaka i havet, då var det inte heller så många som reagerade. Skriver jag om bra eller dåliga böcker får jag ingen större respons.


Jag vet inte vad som får er engagerade. Jag vet inte ens om jag orkar bry mig idag.

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards