Alla inlägg den 16 oktober 2009

Av Alpackaprinsarnas blogg - 16 oktober 2009 15:36

När det är uschelväder sätter jag faktiskt på mina hästar tunna regntäcken. Ja, jag vet, de är robusthästar och ponnier och bla bla bla, men det struntar jag i, för även om hästarna förstås ÖVERLEVER så vill jag att de ska slippa att bli genomblöta och genomblåsta och bli som två isstoder!


Jag är STORLIGEN imponerad av Meyas Domani-täcke, som håller henne torr över ryggen hur mycket det än öser ner. Täcket i sig blir hur tungt som helst och genomblött, men inte hästen! Vhiskurs Jacsons 4-vägsstretch håller honom likaledes torr.


Om man fick önska sig något, så skulle täckena inte vara så urringade utan hellre gå upp en smula på halsen så att det inte rinner in så mycket där. Helst skall det också vara bogveck, snabbknäppen fram, elastiska kryssgjordar, elastiska benremmar samt svanslapp. De flesta modeller som jag sett som motsvarar de kraven börjar i storlek 125 cm. Varför får inte mindre hästar (ponnier) ha ordentliga täcken? Och varför är de flesta ponnytäcken som finns ROSA med nallebjörnar på eller liknande?


Om ni har något tips på ett bra täckesmärke som motsvarar mina önskemål och finns neråt 85-95, svara gärna då!


Idag gick det sammansvetsade paret nere på förnen och betade i regnet. Tog bilden alldeles nyss!

  

Av Alpackaprinsarnas blogg - 16 oktober 2009 06:29

     


Det verkar inte vara så allmänt känt som jag hade trott, det här med hästarnas vargtänder!


ALLA hästar kan ha vargtänder, både hingstar och ston. Litet grand som med våra visdomständer, de kan dyka upp både tidigt och senare i livet. Det värsta för hästarna är att vargtänderna kommer upp precis där bettet brukar ligga. Man kan ju bara föreställa sig hur ont det kan göra då, med bettet skramlandes över tänder och när då ryttaren drar i tyglarna (förlåt, TAR tyglarna heter det ju) och kanske snörper till om hästnosen med nosgrimma....


Många är de hästar som förtvivlat skakar och rister på huvudet för att det gör så ont, och så många människor som då inte vet att man måste kolla hästens mun, med en veterinär som verkligen KAN. (det är inte säkert att alla kan hästtänder bara för att de är veterinärer...)


Min islänning Vhiskur hade nernötta vargtänder, min snälle veterinär Hasse såg dem när jag red förbi honom och tog ut dem på fem röda sekunder, medan jag satt kvar i sadeln! DÄR hade jag förklaringen till att Vhiskur lagt huvudet på sned och varit "orolig i munnen" när jag red lektion och krävde litet mer av honom.


Min ponny Cinnamon hade till synes rätt beskedliga vargtänder, men när de skulle tas ut så visade det sig att framförallt den ena hade vuxit fast ordentligt i käkbenet. Det blev en hemskt  blodig operation över flera timmar, med många sederingar och jag förmodar rätt ont i munnen efteråt.


ALLA hästar och ponnier och borde kollas upp vad gäller vargtänder. Det är lättare att ta bort dem om hästen är ung och tänderna inte hunnit utvecklas så långt, men förutsättningen är förstås att de måste vara så stora att de går att greppa med tängerna...


HAR DU KOLLAT OM DIN HÄST HAR VARGTÄNDER?

Av Alpackaprinsarnas blogg - 16 oktober 2009 06:22

Hon har blivit klippt, den lilla damen. Knycker en bild från Joannas blogg. Tack!


  

Besök hennes blogg själva vetja. Bara att klicka på länken "Nyponrosens nya liv" nere till höger i listen.

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards