Alla inlägg den 12 november 2009

Av Alpackaprinsarnas blogg - 12 november 2009 11:55

Mer Hästfocus. I senaste numret var också en artikel om Julio Borba, som verkar vara den senaste "inne-instruktören" här i landet.


Han förespråkar i mina ögon inget nytt under solen, men ett naturligt och hästvänligt ridsätt, säger t ex att "man ska inte dra hästen i munnen med tyglarna samtidigt som man driver på..."


Vore det inte en logisk självklarhet, att man inte kan gasa och bromsa på en gång? Ändå finns det så OÄNDLIGT många ryttare som gör just detta, driver och driver och samtidigt drar i tyglarna för att bromsa upp hästen och "samla" den. När hästen gapar för de hårda ryttarhänderna så snörper man ihop nosen på den med hårt åtdragna nosgrimmor, ibland så hårt att hästen knappt får luft. Djurplågeri! Jag har sett sk toppryttare som rider sina hästar fruktansvärt fult och hårt i träning. (Trots att det sitter åskådare på läktarna)


Inställningen att man ska BE sin häst istället för att KOMMENDERA den tycker jag mycket om!


Det finns mycket oskick i hästvärlden och ofta är det tabu att påpeka det. Hästar som hoppas och hoppas tills de går sönder och man gör sig av med dem och köper en ny. Bent Branderup är också en klok man, som skriver i sin bok om Akademisk Ridkonst att har man inte tid och tålamod att vänta på hästens mognad och utveckling i ridningen, då ska man skaffa sig en motocross istället.


Det är väl tur för många ryttare att hästen är ett sånt tålmodigt och godmodigt djur, men otur för hästarna!!!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 12 november 2009 11:41

Idag sken solen en liten stund, och det var dags för städning - något som jag drar mig för så länge det går...  konstigt, jag älskar att göra rent åt mina hästar, men mocka hemma, det tycker jag är rätt pyton.


Mjukisdjuren fick sitta en stund på balkongräcket och lufta sig, medan jag dammsög deras soffa.


  

Ni ser Hästis, Rosa, Stygga Ankan (ej att förväxla med Anna Anka.. ha ha) Älge, Britta Björn och sen sitter Engelbert på silverkaninen Herman.

Av Alpackaprinsarnas blogg - 12 november 2009 09:29

I senaste numret av Hästfocus finns en artikel om ett norskt forskarlag som ville ta reda på om hästar rör sig mer på en större yta, och om de rör sig mer eller mindre om de samtidigt är i träning?


Man hade testpaddockar om 150, 300 samt 450 kvadratmeter. Där släppte man in nio (9!!!) hästar. storlek större. Tänk Dig ytan 150 kvm, det är 10 x 15 meter, alltså mindre än vår rundcorall! Om man släpper in nio stora hästar där blir det väl ungefär som ett mingel på Operabaren, hur trångt som helst. Självklart kan inte hästarna RÖRA SIG då!  Och hur man kan kalla en sandpaddock på 450 kvm för en större yta är mig en gåta. Det är fortfarande bara 20 x 22,5 meter, alltså bara hälften av en liten dressyrbana....    Med nio stora hästar!


Forskarna kom fram till att hästarna som befann sig på den större ytan rörde sig mer (fattas bara!) och att om hästarna samtidigt var i träning så rörde de sig mindre.


Maken till fånig rapport får man leta efter! Vad ger den = ingenting!





Av Alpackaprinsarnas blogg - 12 november 2009 06:39

Häromdagen skulle ju Meya ha blivit av med sina vargtänder. Men si det gick inte, för min veterinär hade fått svininfluensa...  Ja, om NÅGON ska ha denna djurbenämnda sjuka så är det väl en veterinär???


Hoppas att hon blir frisk till nästa vecka!!!!!!!!!!!!!!

  

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards