Direktlänk till inlägg 12 november 2009

Hur rider ni egentligen?

Av Alpackaprinsarnas blogg - 12 november 2009 11:55

Mer Hästfocus. I senaste numret var också en artikel om Julio Borba, som verkar vara den senaste "inne-instruktören" här i landet.


Han förespråkar i mina ögon inget nytt under solen, men ett naturligt och hästvänligt ridsätt, säger t ex att "man ska inte dra hästen i munnen med tyglarna samtidigt som man driver på..."


Vore det inte en logisk självklarhet, att man inte kan gasa och bromsa på en gång? Ändå finns det så OÄNDLIGT många ryttare som gör just detta, driver och driver och samtidigt drar i tyglarna för att bromsa upp hästen och "samla" den. När hästen gapar för de hårda ryttarhänderna så snörper man ihop nosen på den med hårt åtdragna nosgrimmor, ibland så hårt att hästen knappt får luft. Djurplågeri! Jag har sett sk toppryttare som rider sina hästar fruktansvärt fult och hårt i träning. (Trots att det sitter åskådare på läktarna)


Inställningen att man ska BE sin häst istället för att KOMMENDERA den tycker jag mycket om!


Det finns mycket oskick i hästvärlden och ofta är det tabu att påpeka det. Hästar som hoppas och hoppas tills de går sönder och man gör sig av med dem och köper en ny. Bent Branderup är också en klok man, som skriver i sin bok om Akademisk Ridkonst att har man inte tid och tålamod att vänta på hästens mognad och utveckling i ridningen, då ska man skaffa sig en motocross istället.


Det är väl tur för många ryttare att hästen är ett sånt tålmodigt och godmodigt djur, men otur för hästarna!!!

 
 
Ann-Britt

Ann-Britt

12 november 2009 14:10

Så sant som det är sagt!

http://gustavsborgpre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ida

12 november 2009 19:31

Du är klok du!

 
Viveca

Viveca

12 november 2009 20:19

Det finns många som man kan ta inspiration ifrån, mycket är dock sunt förnuft. Det sunda förnuftet färgas ju dock av var och ens erfarenheter vilket gör att det inte alltid blir på hästens villkor, utan "så har vi alltid gjort". Lite mer tanke bakom varför vi gör som vi gör och vad som blir konsekvenserna av det vi gör med våra djur istället för att bara sätta människans behov främst, skulle kunna gynna fler hästar än vad det nu gör. Att utgå från hästen alltså! Snurrigt inlägg, men hoppas att du fattar vad jag menar.

http://perasperaadastra.bloggagratis.se

 
Elin

Elin

13 november 2009 00:05

Ja man kan verkligen undra hur folk rider. Förvånades i helgen över en tjej i mitt snall som e ny.. Hon red på en häst som förmodligen skulle vara jätte fin hon själv säger att han är såå hetsig.. Men inte konstigt när hon sitter med en glappande tygel o rycker o sliter samtidigt som hela hennes överkropp gungar fram o tillbaka o ger signaler att hon vill att han ska galoppera fortare och skänkeln viftar hejvilt.. :S Hela hon såg stressad ut i sin ridning och jag mådde faktiskt dåligt över o se det för hästen fick såna signaler om att den skulla skynda sig som om dom hade jätte bråttom någonstans o hon rök o slet samtidigt och gjorde halt så tvärt o ryggade och sen på honom igen i full gallopp o sen skrek hon nästan han kan ju fan inte ta det lugnt :S inte konstigt när hon stressar honom. Och jag hade lust o bara säga åt henne men ibland orkar man inte lägga sig i när man inte sett henne rida förut eller ens träffat henne :(

På tal om nosgrimmor brukar jag faktiskt rida min häst utan nosgrimma en hel del.. Men jag är ju lite fåfäng o tycker det är snyggare med nosgrimma men spänner den aldrig särskilt hårt.. ser ingen mening med det!

http://karisma.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

13 november 2009 08:20

Kloka är ni också, ni som kommenterar. Får jag inget mothugg från någon som tycker att jag är DUM? Och att ridningen är vars och ens ensak?

Elin, jag kommer ofta att tänka på talesättet:
"Världens öde styrs inte av de ondas ondska, eller av de dummas dumhet, utan av DE KLOKAS TYSTNAD..."
Om vi "kloka" hästmänniskor vågade säga ifrån mer, föra hästarnas talan, så skulle hästvärlden kanske bli en bättre plats (för hästarna)?

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

13 november 2009 10:34

vem bestämmer vem som är "klok" då och som har rätt i det han säger och för hästarnas talan ? Visst, mycket kan tyckas självklart och klara fall av vanvård eller galen hantering/ridning finns det. Men så har vi den stora gråzonen där någon tar hand om sin häst på ett sätt jag finner galet ... men egentligen kanske det bara är ett annat sätt att hålla häst på ?
Hästvärlden är full av skitsnackare och förståsigpåare som anser sig ha rätt .... har dom alltid det ?

http://billiejean.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

13 november 2009 10:52

Men man kan ju bara utgå ifrån sig själv och de uppfattningar man har som man förhoppningsvis har förvärvat av många andra kloka människor... om man börjar grubbla för mycket på hur klok man egentligen är så blir man kanske inte riktigt klok till slut.. om Du förstår vad jag egentligen menar?? jag tror inte att jag förstår det själv.... Så jag börjar om: Givetvis har inte ALLA förståsigpåare RÄTT, men jag utifrån min lilla horisont måste ändå välja vilken linje JAG tycker är klok och hålla mig till den, med både öron och ögon öppna för att behöva omvärdera mina kunskaper och erfarenheter... bättre så?

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

13 november 2009 11:00

*s* kanske fick jag förklaringen där till varför jag inte är riktigt klok ... för mycket grubblande ;)

http://billiejean.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

13 november 2009 11:01

Komplettering efter att ha läst min egen kommentar: Om jag inte hittar någon egen linje som jag håller mig till även om jag är flexibel, är risken att jag vajar som ett rö för vinden och byter åsikt om bästa hästhanteringen varje vecka, jag vet människor som gör det, och kanske inte vet när de träffat rätt.... Slutsats: Det är bra att ha "inputen" öppen, men samtidigt låta sin kunskap och sin erfarenhet bestämma vad som ska gälla... äsch det här var himla svårt att få ner rätt skrivet, så jag ger upp för tillfället!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

13 november 2009 11:03

Måste försöka igen: Jag förstår hur Du menar Stina, jag grubblar väl själv ganska så mycket, men försöker ändå att hålla min linje - som jag tycker är så klok den kan bli.. ha ha (när jag känner mig full av självförtroende i alla fall)

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

13 november 2009 11:05

Du har så rätt så Ylle ... det är en konst att vara lagom öppen tror jag...

http://billiejean.bloggagratis.se

 
Elin

Elin

13 november 2009 19:08

Du har så rätt.. De klokas tystnad.. Man borde kanske tala mer o säga vad man tycker för hästarnas skull. Men jag är i regel en blyg människa. Och förmodligen skulle hon som satt på sin häst tycka att jag har helt fel o fortsätta precis som hon gjort! :/ Tragiskt som bara den :(

http://karisma.bloggagratis.se

 
M

M

13 november 2009 19:31

Sen har vi ju också de som håller med om att man inte kan driva och bromsa samtidigt. Men som gör det, men inte tycker att det är det de gör... Självinsikt är inte alltid en självklarhet ;)

Själv rider jag med sidepull och hackamore, inget bett alltså, men en nosgrimma... det blir ju svårt annars ;) Nosgrimmor är jag annars emot! Bett likaså, faktiskt. Generellt sett.
Jag drar aldrig i tyglarna, eftersom det inte är dessa jag använder som broms tex. Jag rider med sitshjälper :)

http://malienation.bloggportalen.se

 
ylle

ylle

13 november 2009 19:55

Elin, tyvärr tror jag att Du har rätt, de flesta skulle nog bara bli störda och förbannade om man kommenterade deras hårda ridning, och fortsätta som förut...
Självinsikt M, det är nog det svåraste som finns, att se sina egna fel....

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Natalja

Natalja

14 november 2009 10:51

Jag tror (hoppas) inte att det finns någon ryttare i hela världen som gör fel medvetet.
De fel vi gör, för fel gör vi alla, kommer för det mesta av okunskap. Felen gör också att vi lär oss (förhoppningsvis)
Ridning är varken lätt eller en dans på rosor. Det är stora tunga djur vi hanterar och det fungerar inte alltid att stryka dom medhårs med silkesvantar.

Visst är både Julio och Bent trevliga hästkarlar men även dom använder pisk och skarpa bett för att nå sina mål.

Kan man lära in en passage med hjälp av en viskning?

http://latin.bloggagratis.se

 
Aramis

Aramis

14 november 2009 13:08

Wow! Vilket intressant ämne, jag är helt inne på Nataljas spår...

Ridvärlden är uppdelad i två delar; en akademisk och en - låt mig säga - "vanlig"! Och jag kan på rak arm direkt säga att jag inte tillhör någon akademisk skola. Men för den sakens skull är jag definitivt inte någon djurplågare... Som vi gärna och ofta kallas och framställs i akademikerkretsar och dylika sammanhang. "Vi" "vanliga" ryttare målas upp som djurplågare som sliter och drar i våra hästar, som spöar och sporrar, som inte arbetar utefter hästens egen balans et cetera. Ganska tråkigt att höra, måste jag säga, eftersom det är totalt förryckt att dra alla "vanliga" ryttare över en kam - som just hårda och nästintill hemska ryttare. Jag är ingen hemsk ryttare och jag är en vanligt skolad dressyrryttare! Självklart finns det hårda vanliga dressyrryttare, likaväl som jag är övertygad om att det finns hårda akademiska ryttare.

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

15 november 2009 06:29

Natalja; En nyfiken fråga bara.... vilka skarpa bett är det som de använder och på vilket sätt? Det är alltid så intressant att få olika vinklingar....

Ylle; Håller med dig förståss =D!!!!

http://hastochhund.bloggagratis.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

15 november 2009 06:34

Glömde.... De flesta gör det nog av okunskap, men sedan finns det ju också en ovilja. Frustration och ego tror jag driver på "hårda" metoder. Man vill att hästen ska göra på ett specifikt sätt. Vet inte riktigt hur... Tycker sig ha förklarat/visat.... Någon annan människa har kommenterat ens träning som dålig..... och så blir man hårdhänt.....
(Kanske är det också ett skrämmande mänskligt drag att vilja lösa allt med pos. straff och neg. förstärkning. Suck! Vi får "skola om oss" till att jobba på annat sätt...)

http://hastochhund.bloggagratis.se

 
Natalja

Natalja

15 november 2009 22:15

http://www.horse-vision.se/061.JPG

till exempel....

Jag tycker att man borde kunna rida samlat på vanligt tränsbett, det är mitt mål i alla fall.
Har tyvärr sett alldeles för många ryttare med otillräcklig kunskap rida på diverse stångbett där hästen bara knäpper av i nacken och går bakom hand... och det kommer ofta av att deras förebild, tex Bent rider sina hästar på stång. Hade han kunnat rida likadant på tränsbett? Många av dessa ryttare (å nu menar jag inte Bent.... hoppas jag) klarar inte av att rida sina hästar på tyglen utan hjälp av stången och det tycker jag är fel.

Julio är väldigt noga med att hästen ska vara lyhörd och lyda sin ryttare. Känner flera ryttare som rider regelbundet för honom. Slår hästen mot pisken så slår han tillbaka... tills hästen slutar!

Jag säger inte att detta är helt fel men jag tycker man ska ha det i tankarna när man ser upp till dessa tränare.

http://latin.bloggagratis.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

16 november 2009 10:02

Natalja; Mmm mycket sant där också. Är det inte så att olika bett har olika inverkan? Att man inte ska ha en sak för att man ska ha just en sådan utan snarare vad hästen behöver?
Jag har ridit mina hästar både på stångbett, tränsbett och bettlöst... det har varit så olika.. olika hästar och olika tillfällen....

http://hastochhund.bloggagratis.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

16 november 2009 10:04

Glömde igen :-) säga tack Natalja för att du förklarade. Nu fick man lite mer att grunna på.... =D!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards