Alla inlägg den 12 januari 2009

Av Alpackaprinsarnas blogg - 12 januari 2009 07:28

I natt vaknade jag av blåsten. Det rasslar och tjuter, vinden skakar om träden så att de klagar högljutt.


Gick ner vid 6-snåret för att stänga in hästarna så att de (jag?) skulle få litet lugn och ro. När jag skulle gå ut fick jag knappt upp ytterdörren, för vinden kom rakt emot. Puh!!


Nyponros låg och sov sött i sin prinsessbox. De båda andra kom tacksamt in till sina hötappar och blev instängda. När det blåser sydliga-västliga vindar far de rakt längs med hela dalen och har fått riktig fart när de når upp mot stallet.


Hade jag haft vingar hade jag med lätthet kunnat segla iväg. Men jag drog ner mössan i pannan och kämpade mig hem igen.

Av Alpackaprinsarnas blogg - 12 januari 2009 07:18

Ja då menar jag inte änglarna, utan fåglarna...

Fåglar, det är fint det.

Finns inget friare djur? Fri som fågeln...

Jag älskar fåglar och förser dem med namnam hela vintern.

Som tack får jag iakkta dem så gott som hela tiden, och får njuta av deras sång när våren nalkas.


En förteckning över mina skrytsamma 22 arter har efterfrågats. Jag satte mig ner och plitade. Så här blev den:


Förutom fågelsorterna på denna lista så flyger det dagligen ett gäng svanar genom dalen vår. En hel klan med korpar bor uppåt berget tvärsöver, och de låter ofta höra sin hesa stämmor när de är på väg nånstans. Tranor dansar i vårtid en bit bort. Kungsörnen svävar otäckt lågt ibland, jag tror att den kikar (hungrigt?) på Lille Hund, som är av en kanins storlek. Nåja, en storväxt hare då?


Talgoxe

Blåmes

Svartmes

Tofsmes

Stjärtmes

Domherre

Gulsparv

Grönfink

Nötväcka

Trädkrypare

Nötskrika

Koltrast

Skata

Hackspett

Spillkråka

Gröngöling

Steglits

Korsnäbb

Björktrast

Entita

Talltita

Ringduva (beviset finns på fotot)

= 22 st

Sparvhöken = äter visserligen inte frön vid bordet utan mer dem som äter frön vid bordet...  men den FINNS ... ofta.... då blir det 23!!!!!!!!!!!!!

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards