Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

Herman - världens bästa kanin!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 26 januari 2009 06:13

I mitt förra liv, för tusen år sedan, födde jag upp kaniner. Den ras jag gillade bäst var Stora Silver.


En gång föddes bara en enda unge i Isprinsessans kull. Det var en hane som fick namnet Herman. Han var rund och go och blev en mycket speciell kanin. Eftersom han bara hade sin mor och mig, så blev han mycket, mycket tam.


När Herman växte upp, flyttade vi och fick ett eget stall. Där fick Herman en alldeles egen hästbox. Han var så tam, så på dagarna fick han springa lös med en pingla runt halsen.


För mig, som bara hade haft kaniner i vinter- och betesburar, blev det en revolution i tänket. För Herman levde precis som en kanin vill leva. Han grävde sig kaningropar i den mjuka jorden och låg utsträckt i dem, när det var varmt. Han betade här och där, gjorde sina galopprusher och framförallt, han kom direkt när jag ropade. "Herman!"  Pling,pling,pling, så kom han galopperande.


Herman var världens snällaste kanin. Aldrig att han rev eller bet mig. Han låg gärna i knäet och vilade. När han dog sörjde jag djupt. Han var min sista kanin. Aldrig att jag kunde ha en kanin i bur efter det!

 
 
AK

AK

26 januari 2009 08:28

Fin Herrman!
Vi hade vår Tage precis så, fritt springande. Han bodde egentligen i hönshuset och hönsgården men när hönsen gick fritt gjorde han det också. Han var inte lika tam som din herrman, men ändå ganska orädd. Framför allt gillade han hundarna och kunde ligga tillsammans med dem i skuggan så där behagligt utsträckt.
Tills en dag när något gick snett...Matilda, gammelhunden kom med Tage i munnen. Jag vet ju inte exakt vad som hände men misstänker att hundens instinkter till slut tog bara över...
Sorgligt var det, men vi skuldbelade aldrig Matilda utan sa till barnen att räven tagit honom.
Ha en fin dag.

http://bacillen.wordpress.com

 
Annika

Annika

26 januari 2009 14:50

Vilken fin berättelse!!
Vilket påminner mig om våran kanin som gick som sällskap till en av våra hästar.
På dagarna var den lös och på natten i boxen.
Det bar sig inte bättre än att hästen trampade på den och den bröt sitt framben.
Pappa och jag for med vindens hastighet till veterinären som gipsade kaninens framben.
Vi fick dessutom ett gratis återbesök för de hade aldrig gipsat en kanin förut.
Resultatet blev toppen.
Till slut så försvann han dock spårlöst, kanske med god hjälp av en räv??
Men sitt liv, det levde han gott, så länge det varade.
Kram från en alltid lika kortfattad Annika. :-)

http://acka.bloggagratis.se

 
gitte

gitte

26 januari 2009 23:56

Hade en period en vit kanin - skulle köpa en marsvinsbur men i buren ingick en kanin - den lät som en symaskin på nätterna. Kaninen fick gå rätt fritt inomhus, och älskade att hoppa upp i sängen och landa mitt på solar plexus. Alltid just när jag somnat. Sen spann den - eller nått. Det lät som sagt som en gammal Singer.

http://nissebus.bloggagratis.se

 
Moa

Moa

27 januari 2009 18:49

Hej! har haft kaniner vädurer dom hade ett helt eget hus utomhus det var som en jätte stor kaninbur sen fick dom springa runt hur dom ville i trädgården har många minnen från dom bl,a hur vi jagade dom i timmar för att få tag i dom när dom var utanför buren, stampe hette den ena och sara den andra fattar inte hur vi lyckades köpa en hane och en hona vart nämligen en unge som fick heta muffin vart tyvärr tvungen att avlivas var något med tänderna. var så liten så kommer inte ihåg riktigt. Men jag kommer ihåg hur min bror kom gråtande eftersom en ja vad det nu va han sa iller men jag vet inte? hade tagit sig in i buren och tagit honom det var hemskt:( sara ja det var hemskt han hade diarré och hade en massa flugor i baken och dog sen det var inte så kul precis:( men dom har det nog bra nu får vi hoppas, Mvh Moa

http://www-moas-hundliv.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Manolito

28 januari 2009 22:57

Herman kommer jag ihåg, han var ju som en hund. Vi hade en kanin som bodde ute och som fick springa lös på framsidan av vårt radhus (inhängnat)Hon blev också väldigt tam, hon älskade att ligga och bli kliad, mötte oss vid grinden när man kom hem, men hon ville aldrig bli buren då sprattlade hon.

 
Ann-Britt

Ann-Britt

26 januari 2010 08:04

Vilken fin historia. Bur är nog inget som passar för något djur egentligen, eller hur? Vi hade vilda kaniner eller harar som grävde bon i vårt lösdriftsskjul, i permanentbädden. Det var mindre kul. Hela bädden var uppgrävd och det såg inte så smakligt ut precis. Just den dagen som det hände hade en av inackorderingshästarnas ägare besökt oss utan att vi visste om det. Hon måste ha trott att vi misskötte hästarna när hon såg den bruna "gröten" i skjulet. Jag försökte förklara vad som hänt, men jag tror inte hon trodde på min förklaring.

http://gustavsborgpre.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards