Direktlänk till inlägg 15 januari 2010

Mer utfodringsprat

Av Alpackaprinsarnas blogg - 15 januari 2010 07:52

Vad roligt med så många kommentarer!


Väljer att kommentera era kommentarer i ett separat inlägg istället för med en kommentar...


M, Du har helt rätt, jag skrev "alla" hästar fast jag givetvis menar "många".. det är alltid farligt att generalisera! Men jag har sett åtskilliga pottmagade och feta hästar som har fri tillgång på foder och inte arbetar något alls, knappt rör sig i hagen. För mycket övervikt är förstås inte nyttigt för våra hästar!


Och jag känner mig faktiskt inte alls "elak" som inte ger mina hästar fri tillgång, trots att de går i lösdrift. Det gäller framförallt att inte snåla. När mina hästar efter några timmar ätit sig mätta, lämnar de höhögarna och kommer tillbaka senare.


Vad gäller mängden stråfoder är givetvis näringsvärdet av största vikt! Och där kommer man inte undan att analysera, så att man har en vägledning om protein- och energiinnehållet i grovfodret.

  


Ett enkelt sätt att hålla koll på hästens vikt är med de sk "viktmåttbanden" som finns att köpa för en billig penning i hästaffärer.  Med ett sånt kan man framförallt se tendensen, om hästen går ner eller upp i vikt. Tjock vinterpäls kan gärna lura en att tro att hästen är för tjock, när den kanske i stället är för mager!  Det "gamla sättet" är att känna på hästens sida, stryka med fingrarna längs revbenen och känna där om det finns ett lagom lager med hudfett. Man ska inte känna revbenen direkt (magervarning!) med fingrarna, men om man måste BORRA in fingrarna och ändå inte känner några revben så är det i stället fetvarning. Den där känslan över man upp med åren, det är bra att låta någon som har känslan visa en.... om man är osäker.


Blue, det är ju utmärkt att lägga fodret på litet olika ställen, så att hästarna tvingas att röra på sig. Allt är beroende av vilka hagar man har!


Vad gäller stress, så betyder ju också flocksammansättningen mycket. En del hästar äter inte gärna helt ensamma, medan andra kan bli stressade av att ha ranghöga individer runt sig, som hela tiden flyttar flockmedlemmarna. Att ha för få höhögar (ute) kan göra att de lågrankade individerna knappt kommer åt att äta, de bara vandrar runt och jagas bort av de andra. Magsårsrisk, både pga stressen och en tom mage!

 

Idealiskt är när hästarna är så sams att de äter ur samma hög! 

 

Iaktta Din hästflock när de utfodrats, så får Du se rollspelet och vem som har "första tjing".


Ytterligare en stressfaktor kan vara att hästen inte får vila efter maten, utan hämtas för arbete strax efter, eller t om mitt under måltiden. SÅNT kan skapa stressmage om något!


Givetvis är det önskvärt, precis som för oss människor, att reglera foderintaget i proportion till aktiviteten. Men alla hästar arbetas inte! Och en del rör sig mer, andra mindre, av sig själva.


Till syvende och sist är varje häst en unik individ, och det är upp till oss ägare att se till att de får rätt näring och lagom med näring. Och kärlek!

Här görs av med en del kalorier minsann!  

 
 
Mita

Mita

15 januari 2010 09:06

Trevlig helg!!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Emily

Emily

15 januari 2010 11:28

Utfodring är verkligen något som folk skulle behöva lära sig mer om! Jag skrev oxå en sida om foder på min hemsida, vilket uppskattades av många och som vissa fann träffande...

Ofta glömmer folk bort att födosök för hästar är en VIKTIG del av livet för en häst. Den är gjord för att ströva över STORA ytor och äta lite mat men i princip hela tiden. Den är INTE gjord för att stå och äta konstant på samma fläck av ett förstklassigt foder året runt.
Hästar är naturligt anpassade för att bli runda under sommaren, och smala/magra under vintern. Därmed inte sagt att vi ska svälta våra hästar! Men tänk så fel det blir att stå med femtioelva täcken och fri tillgång till mat utan att behöva röra på sig!!

Sen måste jag bara lägga till en viktig sak som många "glömmer bort" (antagligen av lathet...) under vintern; tillgången på VATTEN. Även om man är "snäll" och ser till att hästen har fri tillgång på grovfoder, så får den klara sig ute hela dagen utan vatten... Jag håller med om att det är bökigt, speciellt för såna som mig som inte har el fram till hagen, men det GÅR. Min lösning har funkat hela vintern, ok att jag får krossa is, men även vid -30 så har mina hästar haft vatten ute större delen av dagen!

Oj, vilken uppsats det blev....

http://gandalf.zoomin.se

 
EXZENTRICS MARIE

EXZENTRICS MARIE

15 januari 2010 14:37

Ett litet inlägg angående lösdrift: "Elaka" jag fodrar mina ponnyer i lösdriften endast två gånger per dygn. Morgonhö och morötter. Kvällshö och helhavre samt mineraler. De står och äter ca 3,5 timmar efter varje fodring. I lösdriften finns alltid tillgång till ren halm och såklart friskt vatten.

Trots att de får foder så "sällan" är de inte magra. Någon är lite för rund, andra precis lagom och någon kanske lite smal. Inte lätt att få till det när flocken är blandad på alltifrån nyblivna treåringar, fyraåringar, dräktigt sto samt gamlingen på 24 år. Det gäller precis som Ylle skriver att ha "känsla" för rätt mängd foder.

När det var sådär jättekallt här på Färingsö och temperaturen låg mellan -17 och -23 så fodrade jag extra mycket hö. Döm om min förvåning då det efter varje fodring fanns hö kvar trots kylan. Uppenbarligen var ponnygänget nöjda med det som erbjöds...

http://welcome.to/stuteri.exzentric

 
Ingen bild

M

15 januari 2010 15:53

Men som jag har förstått det så går inte dina hästar på lösdrift utan du stänger in dem på nätterna? Vad jag menar med lösdrift är att hästen får gå in och ut när den själv vill och har tillgång till en öppen ligghall.

Och vad jag tycker är elakt, bör kanske förtydligas - är när man har sin häst på lösdrift men reglerar utfodringen så att den inte kan lämna sin höhög och återkomma till den senare. Utan när den får 1-2 kg till frukost och sedan står utan hela dagen fram tills lunch när nu denna infaller.. och därefter får middag vid kanske sex-sju på kvällen (inte helt ovanligt) och sedan alltså står utan mat i 12 timmar om inte mer. Den utfodringsrutinen är inte helt ovanlig i hästvärlden. Och är väl egentligen lika elak oavsett om hästen står uppstallad eller på lösdrift. En häst ska inte vara utan mat så länge, det är deras magar inte gjorda för. Står dessutom hästen ute på nätterna för att den kan och får, så krävs att det finns tillgång till mat även nattetid för att hålla värmen dessutom, inte bara ur hunger/mage-perspektivet.

Nu menar jag inte att det är så Du utfodrar dina hästar, för det vet jag ingenting om :-) Men jag vet att det är en vanlig rutin, och jag tycker inte om den.

Naturligtvis kräver mera grovfoder också mera aktivitet, annars blir hästen överviktig och det är självklart ingenting jag förespråkar.

 
ylle

ylle

15 januari 2010 16:26

Underbart med så utförliga och engagerade kommentarer!

Jo, jag har mina hästar på lösdrift, med det undantaget att jag stänger in dem om det är riktigt uschligt väder. Men mestadels får de bestämma själva! Och ja, jag gör som Marie, utfodrar morgon och kväll, men så mycket att de har att göra i över 3 timmar med morgongivan och ännu längre med kvällsgivan. Det vore omöjligt för många att ha sina hästar om man skulle vara tvungen att utfodra fler gånger! Och att "ibland" ge fler gånger och ibland färre, det tycker jag skapar mer stress, eftersom hästar är som klockor och är tidsinställda på sina måltider.
Vilka hästar får 1-2 kg till frukost om de går på lösdrift? undrar jag.

Idealet är förstås om de kan "ströva omkring" och hitta sin mat allteftersom, som Emily skriver. Kanske borde vi hästägare bli mer innovativa och skapa fler matställen i hagen, detta också givetvis beroende av hur hagarna ser ut och hur vidsträckta de är....

Liksom Emily förespråkar jag också varmt att hästarna skall ha tillgång till vatten även under dagen i hagen! Att äta snö tillgodoser INTE vattenbehovet. Men liksom när det gäller mycket annat överlever hästarna detta, allt är en fråga om hur man kan ordna det på bästa sätt.

Och en sak till, har hästarna tillgång till fin och ren halm av god kvalitet, så räknar i alla fall jag in att de mumsar i sig en del av detta... när de vill, i mitt fall.

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ann-Britt

Ann-Britt

15 januari 2010 16:28

Finns det verkligen de som ger 1-2 kg hö till frukost om de har lösdrift??
Vatten, gärna ljummet är jätteviktigt. Lösdrift är inte arbetsbesparande precis, det är en konstig villfarelse om man tror att man ska få mindre jobb för att man släpper på lösdrift. Nä fy tusan vad man får slita.

http://gustavsborgpre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

M

15 januari 2010 19:48

Det finns folk till allt kan jag säga, vissa är så rädda att deras hästar ska bli tjocka att de inte törs ge dem ordentligt med mat. Därav mitt exempel med 1-2 kg/gång. Det har alltså hänt i ett fall jag vet om. Vet inte om det fortfarande fortgår.

Så som du beskriver att du utfodrar ser jag inget fel alls i, min hela poäng är att hästen ska kunna äta sig mätt och om den vill - återvända till hö-högen lite senare. :) Jag ställer inte ut en hel rundbal till mina heller, om alla var som mitt sto skulle det gå bra, men jag har en vallack som gärna vill bädda och sova på/med höbalen ;) Så jag utfodrar med hö 2 ggr/dag - morgon och kväll i ett foderbord. De har tillgång till hö dygnet runt.

Halm är ett bra alternativ, håller med!

Likaså är det genialiskt att ha flera olika matplatser i hagen. Just nu funkar det inte att göra så för mig, men jag har haft det så - det var jättebra :) Så fort läget ser annorlunda ut så ska jag återskapa det :)

Vatten verkar folk generellt underskatta, vilket är fruktansvärt. Det borde ju i rimlighetens namn vara en självklarhet att se till att hästen kan dricka när den vill!

 
ylle

ylle

16 januari 2010 10:32

Ja Du M, det finns verkligen folk till allt. Och folk som snålar med fodret till sina hästar för att
1) de är snåla
2) är paniskt rädda för att hästen skall bli för fet - en slags anorexia inom hästvärlden alltså.....
3) de är dumma och inte förstår bättre...

Som Emily skriver så är det naturligt för hästen att lägga på sig litet mer hull inför vintern och sedan tunna ur framåt vårkanten för att sedan fetta på betet... den biologiska kretsgången liksom...

Visst vore det mycket bättre att liksom i många djurparker "gömma" fodret litet, så att hästarna får gå och leta... den tanken har jag tänkt många gånger!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

17 januari 2010 23:23

Oj oj oj det här var för sent att reflektera över nu. Halv tolv på natten är man inte så "skarp". Kanske i morgon :-).
Nyttig och bra diskussion.....

http://hastochhund.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

18 januari 2010 05:47

Kom igen nu, ann-Louise! Än är det inte färdigdiskuterat!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Kryddan

Kryddan

18 januari 2010 13:27

Hej! Hittade hit via Häst & Hunds hemsida, det är en fin och bra blogg du har! Om det är något som får mig att "gå igång" så är det foderdiskusioner. Vilket oftast brukar sluta med att jag blir fly förbannad och går o surar resten av dagen... men men, här kommer det några ord ifrån en som har en insulinresistent och extremt lättfödd häst.
Om man har en kastrerad vuxen importerad PRE så skall man passa sig för vad man fodrar med, fritt med bra halm och inte så mycket hö/hösilage. Inte så mycket krafftfoder heller för den delen, man får göra en analys o en foderstat för att vara säker på att hästen får det den skall ha men inte mer, annars så har man snart en alldeles för tjock häst. Dom flesta spanska hästar är alldeles för tjocka tycker jag. En sak som är viktig att veta när det gäller just denna rasen så är det att dom är inte uppfödda på så mycket sockerhaltig kost. Halm och Lucern är en basföda i Spanien och Lucern är en baljväxt, inte ett gräs, och innehåller inget socker. Om man inte gör som flera svenska fodertillverkare då, dom tillsätter betfor tråkigt nog. Annars så är det socker i gräs, alla sädesslag, betfor, hö/hösilage, morötter, äpplen o s v. Halm innehåller också lite men det verkar hästarna inte kunna ta upp på samma sätt. Sädesskalen innehåller inget socker. Det finns specialfoder för sådana hästar som min, det innehåller örter o klippt gräs ifrån Bayern. Sen så finns det tack o lov Lucern utan socker att köpa också, danskarna verkar ha begripit det här bättre.
Angående tiden det tar för en häst att bli mätt så är det forskat på det, det tar 30 minuter för en häst att uppnå mättnadskänsla igenom att tugga, inte 60 minuter. Annars så håller jag med dig i allt, speciellt det där med kofoder! Ett hösilage som har ett skyhögt SMRP värde + att det är rejält blött, är INTE ett hästfoder, det är ett kofoder!
Se där, nu gick jag igång igen....
Kram, Kryddan

http://kryddan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Kryddan

18 januari 2010 13:31

Glömde en sak, hästar blir tocka på MJ och inte på SMRP, om man då har fritt med bra halm så är det en anledning att hålla nere den övriga stråfodergivan om man har en lättfödd häst. Annars så är jag inte negativ till fritt med hö/hösilage om hästen inte blir fet. Det är bara att gratulera dom hästägarna som har sådana hästar.
Hej hopp!

 
Stina

Stina

18 januari 2010 19:08

Kryddan : ang hästens mättnadskänsla och att den skulle infinna sig efter 30 minuters tuggande istället för 60 min - har du någon bra källa till det "påståendet" ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Kryddan

Kryddan

19 januari 2010 08:32

Hej Stina!
Du får titta på den här länken t e x. Skrolla dig ner en bit så kommer du till rätt ställe.
MVH Kryddan
http://www.capactiva.se/artiklar/beteende.htm

http://kryddan.bloggplatsen.se

 
Blue

Blue

19 januari 2010 20:13

Kryddan... som jag läser den texten så står det inte att hästen blir mätt efter 30 minuter... det står "minst 30 minuter".... Jag vet inte, men min tolkning av det blir att det är vanskligt att förvänta sig att hästen är mätt efter prick 30 minuter...

Jag tror att var o en får studera sin häst (under förutsättning att den är van att få "fri tillgång" på stråfoder" o se hur länge den står o tuggar innan den verkar nöjd o går därifrån.

Det här med att studera sina hästar är nåt som är sååå nyttigt. Oavsett vad man tittar på. Allt ifrån den sociala leken till rang vid matsituationer.... o hur den gör o är när den bara är.... om nån fattar vad jag menar.

Alla som har förmånen att bo så de har sina hästar intill har ju en stooor fördel framför den som kanske ser sin häst en eller två ggr per dag tidig morgon o sen kväll vid in o utsläpp.

http://himmelellerhelvete.blogg.se

 
ylle

ylle

20 januari 2010 06:57

Mina hästar äter sitt hösilage i flera timmar innan de går därifrån..
Etologen Margareta Rundgren sade vid en föreläsning att hästen bör äta MINST en timmes tid (och då menar hon förstås grovfoder, ej kraftfoder!) för att den inte ska riskera magsår (när hästen sätter igång att äta börjar ju magsyrorna strömma till och det gäller att de får tillräckligt med mat att jobba med, annars blir det överskott = sur mage = risk för magsår)

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards