Direktlänk till inlägg 31 maj 2008

Det allra viktigaste!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 maj 2008 07:56

Snart ska Monni och jag göra oss i ordning och åka till treårstestet. Det är litet svårt att få en skimmel som är mest grå att glänsa. Dessutom har hon litet brunt i sig, hon föddes ju som brun ! -så man kan tro att hon är smutsig här och där.


Men vi gör vår bästa. Jag för att göra henne ren och hon - förhoppningsvis - genom att låta bli att rulla sig sen.


Men mitt i alla tävlingar, utställningar, träningar eller vad man nu gör med sin häst. Glöm aldrig det viktigaste; att Din häst är Din kompis, Din vän. Just träningen har fått Monni och mig att komma närmare varandra. Hon kommer direkt i hagen när jag kallar på henne. Hon vet vad hon heter. Hon vill vara med mig. Låt mig förvalta det förtroendet på bästa sätt och aldrig utsätta henne för obehagligheter.


Jag struntar faktiskt nästan i hur det går poängmässigt. För om man ska sätta poäng på personlighet och egenskaper så blir det direkt en tia för henne. För mig är hon den finaste skimmeln i världen. Och den goaste kompis man kan tänka sig! Jag är stolt över att få ha henne här hos mig. Att få känna hennes mjuka mule mot min kind. Hennes stora näsborrar som försiktigt tar in mina dofter, min sinnesstämning, min själ. Ingen kan som en häst rensa Dig från onda tankar. Få Dig att släppa allt och bara vara. Jag vill bara vara. Med mina hästar. Tack, älskade Monni! För en kärlek så stor.


 
 
M

M

31 maj 2008 17:26

Från en hästmänniska till en annan :
Följer fortfarande bloggen och beundrar dina ponnytjejer och herr islandshäst ;)

Dagens inlägg var så fint skrivet, det är precis sådär det ska vara. Själv tävlar jag inte, skulle aldrig komma på tanken varken tävling eller treårstest, men jag delar din åsikt - Vad man än gör med sin häst måste man komma ihåg att den är ens kompis, man är ett team, hästen är ingen robbot, inget redskap för status eller egen prestige. Det är vårt ansvar att förvalta dessa vackra djur på det allra bästa sätt vi förmår. :)

Precis som din lilla kanelfröken kommer till dig direkt när du ropar, likadant gör mina två (något större varianter) , och det värmer i hjärtat, de kan sina namn, de blir glada när man kommer - och att komma ut och träna är alltid kul - alltid! Det betyder att man gör någonting rätt! :)

Jag är lite dålig på att blogga om mina hästar, oftast är det bara allmänna skriverier i min blogg, men då och då dyker det upp en bild eller en berättelse om deras små äventyr. Titta gärna in. :)

/ M

http://cruxansata.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards