Alla inlägg den 24 augusti 2008

Av Alpackaprinsarnas blogg - 24 augusti 2008 10:31

Vi har, enligt ortsblaskan, en varg som härjar bara några mil från oss. Häromnatten rev den och sargade tio får, som fick avlivas om de inte redan var döda.


Man tänker svarta tankar och undrar hur ens små hästar skulle reagera om det kom in en hungrig och blodtörstig varg i hagen? Skulle de försvara sig och driva ut den?  Jag vill givetvis tro det. Men trots allt kan man inte gå omkring och oroa sig för DET med.


Jag tycker rent allmänt att rovdjuren har en plats i vår fauna och rätt till sina liv. Jag har svårt att förstå varför man nödvändigtvis måste "skjuta av" x antal björnar. Men om det finns rovdjur som beter sig onormalt, som ger sig på tamdjur och härjar i byarna, DÅ förstår jag mer att man skjuter av dem.


Det är fint att säga sig försvara rovdjurens rätt att leva här. Men teori och praktik är inte alltid samma sak. Om en varg kom in och skadade mina hästar eller min hund, då skulle jag förstås kunna strypa den med mina bara händer. Och hade jag en bössa så skulle jag inte tveka att skjuta. För den människa som inte värnar sina närmaste, den är inte normal enligt mitt sätt att se det. Så jag förstår fårbondens raseri, det går inte bara att ersätta ett husdjur med en summa pengar. Ett långsiktigt avelsarbete går inte att ersätta. Och handen på hjärtat, om en varg tog Din lilla Fido eller Kissemiss, skulle Du tycka att det var OK?

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards