Alla inlägg den 17 december 2008

Av Alpackaprinsarnas blogg - 17 december 2008 06:53

Är det moraliskt rätt att "rädda" ett djur till varje pris? Hur mycket resurser får man lägga ner på att rädda ett hopplöst fall (djur) när det finns så många människor som lider och svälter?


Är det rätt att låta djur lida kopiöst för att vi ska känna oss bättre?


Tänker på en del fall, främst från USA, där många (rika) människor inte skyr några medel för att rädda sina "älsklingar"....   Såg en hund som saknade framben, och som fick kava sig fram över gräs och asfalt, med skavsår och inflammationer som följd. En vinthund hade både fram- och bakben amputerade på samma sida. Han fick försöka hitta något föremål, t ex ett träd, att luta sig mot när han stannade, annars ramlade han förstås omkull. Är det livskvalitet för ett djur? Själv blir jag gråtfärdig när jag ser sådant.


Misshandlade hundar som förlorat allt förtroende för människor skall till varje pris rehabiliteras, är det ens fullt möjligt? Att man gör allt för sitt husdjur, som ju är en familjemedlem, det kan jag förstå. Men hemlösa hundar, som inte har någon trygg punkt i tillvaron?


Såg också en häst (i USA förstås) som fick båda frambenen amputerade och försedda med proteser. Den klonkade sig saktfärdigt fram och såg verkligen olycklig ut, medan ägaren förtjust skrek "OOOooooo, ser ni så FINT den går...!!!" 


Är det rätt?

Av Alpackaprinsarnas blogg - 17 december 2008 06:13

Gillar inte det där tvånget av presentköpande, för att det FÖRVÄNTAS av en..  kanske därför jag alltid haft svårt för julen?


Jag lider väl av nåt slags barnsligt trots, jag vill inte göra som alla andra bara "för att det ska vara så..."


När syster Annika berättade om jularna i Paris, där släktens barn tjuter av besvikelse när de inte får vad de önskat "VA - jag BESTÄLLDE ju en sån (whatever) av tomten - å så FÅR jag ingen!!!!"  så får jag gott med vatten på min kvarn. Precis så kan det vara, i ett nötskal!


Hellre då icke-födelsedagspresenter! Att få något man inte förväntat sig, när man inte förväntat sig det! Så ljuvligt det är! Något som man känner valts ut med hjärtat och med tanke just bara på mig, inte för att konventionerna bjuder att något måste köpas....


Puh, min kära nalle! Var det inte Du som myntade uttrycket icke-födelsedagspresenter? Så många klokheter i ett litet litet björnhuvud... Bilden har inte ett dugg med texten att göra! En fin liten käftsmäll bara...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards