Alla inlägg den 29 december 2008

Av Alpackaprinsarnas blogg - 29 december 2008 09:56

Snart är det dags för den årliga kanonaden av smällande nyårsraketer... Trots att vi bor "mitt i skogen" känns det under Nyårsaftonen som om vi befann oss mitt i en krigszon. Överallt briserar bomber och raketer. Våra husdjur flippar ut, de kan ju inte veta att det här är ett "firande" av en mänsklig högtidsdag, ett nytt år. För dem är alla dagar lika, bortsett från väder och vind.


Jag har svårt att förstå att människor kan lägga så mycket pengar på något så meningslöst. Jag har ännu svårare att förstå att man inte kan begränsa smälleriet till själva tolvslaget, för det kunde vi väl alla stå ut med? Men att man ska behöva plågas av det eviga raketskjutandet i flera dagar...?


Föreställ Dig att Du vuxit upp i ett krigshärjat land, hur roligt kan det då vara att höra vårt "nöjesskjutande"? Föreställ Dig att Du är ett vilt djur, som tror att helvetet brutit lös och flyr för livet!


Våra husdjur kan vi åtminstone stänga in och förse med bomullstussar i öronen, i vad mån det nu kan hjälpa.


Kanske, kanske, kan de "dåliga tiderna" göra att människor besinnar sig något och sparar in dessa onödiga kostnader. Kanske kan de butiker som klokt beslutat att INTE sälja fanskapet bidra till att färre får tillgång till fyrverkerier? Kanske får akutmottagningarna in färre olycksfall med bortskjutna fingrar och skadade ögon i år?


Man kan ju alltid hoppas.

Av Alpackaprinsarnas blogg - 29 december 2008 09:49

Hörde på nyheterna i morse att några partier kommit på den geniala idén att man kunde höja pensionsåldern, hörde jag rätt, till 72 år??


Vilket snilledrag, i tider när de som HAR arbete överlastas så till den grad att de blir sjuka, går in i väggar och annat och knappt klarar sig fram till den magiska åldern 65...  medan de unga inte ges möjlighet att ta sig in på arbetsmarknaden....  för att de flesta företag minskar och rationaliserar och lägger ut produktionen till fjärran länder, så knappt några jobb blir kvar...


Vi som har jobbat i vårt anletes svett i 30-40 år och betalat in högar av skattepengar bl a för att bekosta vår förestående pension, ska vi nu dras i näsan än en gång av politikerna?


Ingen kan ju missta sig på syftet, vilket torde vara att minska statens utgifter gällande pensioner, i förhoppning att fler och fler ska kola vippen innan det blir dags för utbetalningar....


Att detta inte gäller våra kära politiker, vilka alltsomoftast kan gå i (välförtjänt?) pension efter ynka 12 verksamma år, ofta med andra feta uppdrag kvar trots att de tar ut full pension, det förstår väl alla?

Av Alpackaprinsarnas blogg - 29 december 2008 08:14

Nyponros:  Min nya (förhoppningsvis lekfulla) lekkamrat kom inte som det var bestämt. Matten med familj hade fått vattkoppor och tillbringade julhelgen med att klia sig istället för att åka till oss med Meya och hem sedan med Cinnamon.....


Nu hoppas jag att det istället blir i mitten av januari. Jag längtar verkligen efter någon jag kan LEKA med! Tills dess slåss jag vidare med Cinnamon.

Bilden visar Meya..  den nya kompisen.

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards