Alla inlägg den 5 februari 2011

Av Alpackaprinsarnas blogg - 5 februari 2011 09:23

Nu när jag ändå är igång med gnället, så kan jag lika gärna lufta min frustration över så många naturprogram, där man visar hur djur fångas, mäts, vägs, märks och störs i största allmänhet, allt i vetenskapens (eller nyfikenhetens namn)


Entusiastiska programledare håller den stackars ormen/ödlan/apan - whatever - i ett fast grepp och babblar om den in i kameran, som det verkar mest för att synas själv i bild.


ÄR det verkligen nödvändigt att vi människor ständigt stör djur och natur i vår iver att veta mer? Kan vi inte nån gång låta allt vara precis som det är? Visst är det bra att man undersöker djurarters födovanor, utbredning mm i syfte att bevara arten eller förbättra levnadsbetingeslerna, men...  Ta t ex vithajarna, de krokas fast i ENORMA krokar i munnarna och dras upp i båten, där de kämpar emot vilt och får ännu värre sår där kroken sitter, allt för att man ska kunna märka dem och se på en gps var de kan tänkas simma...  JAG GILLAR DET INTE!


     

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards