Alla inlägg den 28 december 2009

Av Alpackaprinsarnas blogg - 28 december 2009 06:22

Eftersom det var halv storm och snöglopp/regn häromkvällen stängde jag in hästarna i boxarna. På morgonen fanns ingen Vhiskur i sin box. Istället hängde "saloondörren" på sniskan nånstans mitt i stallet och på andra sidan (Meyas sida) stod båda hästarna tätt tillsammans. De hade inte så mycket utrymme kvar att stå på liksom.


Min värsta mardröm hade inträffat. Av spåren i halmen kunde jag se att Vhiskur legat ner nära mellanväggen och förmodligen fått in huvudet under, trots att vi satt en rätt tjock köldridå där just för att förhindra detta. Sedan bilden togs har vi också satt in ytterligare en låsregel längre ner, under boxlåset.

  

Min privata reparatör fick rycka ut och skruva bort det som fanns kvar i väggen för att kunna ta ut mellanväggen. Gångjärnen var sneda och vinda, trots att det är den kraftigaste sorten. Vilka enorma krafter en häst har!


Vhiskur var inte synbart skadad, men är säkert rätt öm i kroppen. Islandshästar är ju så förbålt duktiga på att dölja sina krämpor! Nu har jag ingen mellanvägg och grubblar över hur jag ska göra på nyårsafton. Trots att vi bor "mitt i skogen" så smälls det en hel del med raketer och otyg runt omkring, och jag brukar stänga in hästarna med bomull i öronen och mängder med hö, samt att Vhiskur brukar få litet lugnande örter (Valeriana) redan på fm med påfyllning under kvällen.


Förmodligen stänger jag in dem tillsammans ändå. De är ju så oerhört goda vänner, de båda. Att ha dem skenande omkring i hagen är det sämsta alternativet.

Av Alpackaprinsarnas blogg - 28 december 2009 05:51

Här är mina absoluta favoriter:


So You Think You Can Dance - kanal 5 onsdagkvällar 21.55

Chimpansernas lustgård - Animal Planet måndagkvällar 21.00

Grand Designs - kanal 9 alla möjliga tider

Projekt Runway - kanal 3 söndagar 19.00

2 1/2 män - kanal 3 vardagar 19.00

NCIS - kanal 3  tisdagar 20.00


Sen kan man njuta av gamla Frasieravsnitt vardagkvällar på kanal 9 17.30 och av Monkey World på Animal Planet, men det är mycket repriser och få nya avsnitt

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards