Alla inlägg den 25 juli 2008

Av Alpackaprinsarnas blogg - 25 juli 2008 12:59

Jag kan inte göra mig till taleskvinna för alla hästar. Men detta är vad JAG tror: Jag tror inte att hästar i gemen har något stort behov av att "arbeta". Deras behov är att söka föda, vara tillsammans med flocken, vila, dricka och överleva (undvika fiender som vill äta upp dem) Och givetvis att fortplanta sig!!! 


Jag tror att ju fler hästar som går tillsammans i flock, ju mindre behov har de av kontakt med människan. En ensam häst (det ska man ju aldrig ha!!!!) har givetvis ett mycket större behov av samspel med en annan varelse, må vara människa, kanin eller nåt annat.


Men - hästar lär sig givetvis att tycka om oss, inte minst för att vi kommer med foder till dem! Vi kan också göra tillvaron mer dräglig, genom att pälsvårda (borsta, rykta osv) och annat.


Och - hästar är olika individer. Givetvis tycker en del hästar om att motioneras, med eller utan ryttare. En del blir "tokiga" av att inte göra nånting, precis som en del människor som "måste arbeta" medan andra trivs med att slå dank. Om hästen hålls på stall ökar givetvis rörelsebehovet! Lever den i flock i stora hagar, så tillgodoses mycket av det behovet ändå.


Sen är hästar så godmodiga, så de "låter oss" hålla på att träna dem på olika sätt, och de "står ut" med människans tokiga infall. Det är vad jag tror!!!


För övrigt är det för hett idag för att överhuvudtaget kunna tänka!!! (30 plus i skuggan)

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards