Direktlänk till inlägg 11 november 2008

En lång, lång boxnatt....

Av Alpackaprinsarnas blogg - 11 november 2008 07:48

Igår var det ju ett riktigt häxväder, stormbyar och ösregn, helt gräsligt. Jag stolpade ner till hästarna vid 16-tiden för att fråga om de möjligvis ville komma in, och OM de ville....  alla tre ville kasta sig handlöst in genom den första boxdörren jag öppnade....


Jag hade förutsett det usla vädret och som tur var förberett genom att stänga mellanvägg, hänga in fulla vattenhinkar och lägga in hösilaget för kvällsmålet.


När de lyckligt och väl stod och mumsade på höet kändes det bra i mattehjärtat. Jag är i princip för lösdrift, men det får finnas måtta på väderleken man utsätter dem för, speciellt som jag har en liten (Nyponros) och en äldre gubbe (Vhiskur) i gänget.


Ja, så när jag senare kvällmockade och lade in lite mer hösilage åt dem så såg de väldigt nöjda ut. Det blåste så mycket så att jag knappt kom hem igen, när jag gick motvinds så tog det andan ur en.


I natt sov jag som en gris efter att ha tagit en knock-out hostmedicin mitt i natthostandet. Och antibiotikan gör en väl också rätt utslagen, kan tänkas. I alla fall vaknade jag först 7.30 (!) till min stora fasa, och rusade ner. Nu hade hästarna varit inne i närmare 16 timmar!  Men där stod de nöjda och glada, med halm i håret. Det såg inte ens nerskitat ut i boxarna!


En sak jag märkt, är att de faktiskt är renligare när de är inlåsta, än när de fritt går in och ut. För är de inlåsta i boxen, bryr de sig mer om att lägga högarna på kanten, litet fint så där.

 
 
M

M

11 november 2008 15:03

Jag har lösdrift för mina 2 hästar, varav den ena hästen är 25 år. Inga problem alls oavsett spöregn, snöstorm och drivis. :) Har löst det hela med att ha en ligghall som alltid är öppen, bara att gå in när helst de vill. Dessutom har de fri tillgång på hö och vatten, de äter för att hålla värmen och går in om/när de känner för det. :)

http://cruxansata.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ylle

12 november 2008 07:47

Ja, jag VET ju att det funkar med lösdrift, jag har det 95% av tiden, men när det är riktigt USCHLIGT väder så är det matten som inte klarar att veta om de är inne eller inte.....

 
Ingen bild

EXZENTRIC

12 november 2008 14:59

M: Med lösdrift betyder det väl att man alltid har en öppen ligghall? Annars är det lagbrott!
/ ibland laglydig Marie

 
Ingen bild

ylle

13 november 2008 07:06

Lagbrott? Men att göra om lösdriften till boxar, vilket jag kan, det är väl inte LAGBROTT? Jag har aldrig förbundit mig vare sig att ha mina hästar i boxar eller på lösdrift....? Hur menar Du?

 
M

M

13 november 2008 16:03

Japp, en lösdrift kräver att man har en ligghall från o med 15 oktober (tror jag) varje höst. Dvs sommarbete utan ligghall är tillåtet. Poängen med ligghall är att hästarna själva kan gå ut och in när de vill, så behöver jag inte vara orolig - de GÅR in när de känner för det. Och de håller värmen utomhus hur bra som helst - om de får äta när det passar dem (fri tillgång på hö m.a.o) Många ggr har jag kommit ut till stallet i spöregn och snålblåst, då har de stått förnöjsamt och tuggat på hö, istället för att gå in. Att ta in hästar i stall är bara för att vi tänker oss dem som djur med mänskliga behov och känslor, och så är det inte alltid. Vinterpäls, fri tillgång på hö, ligghall och i värsta fall ett täcke - då behöver man inte stänga in dem. Min högst personliga åsikt. :)

http://cruxansata.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ylle

14 november 2008 06:26

Ja och??? SJÄLVKLART kräver lösdrift tillgång till en torr ligghall, där hästarna själva kan besämma om och när de vill gå in. Viktigt är också att ligghallen har flera ingångar alt en hel sida öppen, så att de har "fri lejd" även om de står lägre i rang.... Jag kan tyvärr inte ge mina fri tillgång till hö, eftersom jag har en glupsk matrona som inte får äta hur mycket som helst, hon är redan tjock efter begränsat bete. ALLA hästar kan tyvärr inte ha den fria tillgången, om man inte vill att de ska bli ballonger.... Men vad jag menar är att ingen i världen kan hindra mig från att NÅGON GÅNG i uschligt väder göra om min lösdrift till BOXAR där jag kan stänga in dem.... Det knäppa med den här lagen är att sommarbete INTE kräver en ligghall! Min erfarenhet är faktiskt att hästarna själva uppskattar skuggan i ligghallen MEST under heta sommardagar, då de kan söka skydd från alla bitande insekter och från den grällande solen, om de inte har skog i hagen förstås. Ligghall borde vara obligatorisk året runt! Dessutom borde det finnas minimikrav på hur den ska se ut och att den ska vara REN och tjockt STRÖAD. Man ser ibland förskräckliga skitiga ligghallar där inte ens en gris skulle vilja vistas. Givetvis har inte hästar "mänskliga behov", men för den delen behöver de inte stå ute genomblöta i kall blåst. Inte hos mig i alla fall.

 
M

M

14 november 2008 23:25

Well, i och med ligghallens faktiska existens och måste, så är det inte Jag som bestämmer när hästarna ska gå in, dvs. deras behov av att vara inne och hur länge, tillgodoses av dem själva. Och jag är av den uppfattningen att alla hästar faktiskt kan lära sig att ha fri tillgång på hö. De allra flesta hästar är inte vana det och om man då ställer ut en hel bal så blir det ofta hetsätning, ibland med kolik som följd och jodå, de kan Till En Början äta sig feta också, eftersom de är vana att maten tar slut, så äter de medans de kan. En successiv övergång är därför nödvändig! Har man en häst som lätt lägger på sig, så kan man se över höets innehåll.. exempelvis.
Fri tillgång innebär också att hästen ges möjlighet att äta lite och ofta, vilket ju är det naturliga för dem.

Personligen har jag aldrig hävdat att man slipper en massa skötsel när man har lösdrift, jag har heller aldrig hävdat att ligghallen inte behöver mockas. Jag mockar min ligghall 2 ggr/dag. Dessutom mockar jag hagen kontinuerligt. Och jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan STRUNTA I att mocka ligghallen, t.ex Och ja, jag tycker att ligghall/skog ska vara ett måste på sommaren också, men vad jag vet finns ingen lag om detta tyvärr.

Mina hästar behöver inte heller stå genomblöta i kall blåst. De kan och får gå in precis när de vill, och det gör dom också. Eftersom de själva känner om de vill det. Väldigt ofta när jag tror att de ska stå inne, så står de i skogen och mumsar hö, och de dagar då jag tycker att jag borde hitta dem ute i hagen, så har de gått in. Alltså tillgodoser de sina behov mycket bättre själva än om jag skulle styra deras innomhusvistelse.

Jag förstår din anledning till att när du känner för det, stänga in dina hästar. Nu gör jag ju inte det, men jag Skulle Kunna stänga in mitt sto kanske 1 timme om dagen, för att hon ska få äta sitt kraftfoder ifred och så. Kanske blir det också så framöver, vi får se. Men skulle jag stänga in henne längre än 1 timme så skulle boxen raseras av tant... Åtminstone så skulle hon bli vääääldigt sur :)

/ M

http://cruxansata.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards