Alla inlägg den 9 november 2008

Av Alpackaprinsarnas blogg - 9 november 2008 11:51

För den som liksom jag är litet flygrädd och dessutom numera högst ogärna reser mer än några mil från Hästarnas Dal, är tevekanalerna History channel, Travel channel samt Travel & Living ovärderliga!


Hemma i tevefåtöljen kan man lätt och utan besvär få uppleva de mest fantastiska äventyr. Jag är mycket intresserad av historia och speciellt då kring de gamla civilisationerna, forntida Egypten, Mayafolket osv.


Via "Cities of the underworld" har jag upplevt de mest fantastiska tunnlar och grottvärldar under många storstäder, okända för de flesta. Jag har under sakkunnig ledning av världens främsta egyptologer krupit nere i det innersta av pyramiderna, dit man normalt inte får tillträde, sett de hemliga gångarna och tagit del av alla fynd och teorier kring de gamla faraoernas mumier.


Igår var jag i sällskap med en trevlig guide på besök i mayatemplen på Yucatanhalvön. Vi klättrade ner i de underjordiska gångarna och fick delta i nutida mayaceremonier. Vi åkte till Guatemala och dök genom de underjordiska floderna, där Mayafolket enligt sägnerna trodde att de döda färdades på väg till evigheten. Gränslöst vackra vyer som med hjälp av de kunnigaste experterna ges detaljer som jag aldrig skulle få även om jag  vore på platsen.


Det är ett härligt sätt att få uppleva mycket på, och jag behöver inte flyga en meter. Visst, en del stämningar kan man nog bara uppleva om man är där själv, men skickliga fotografer lyckas ändå förmedla så många bilder av det man aldrig skulle få se....


Se, där har vi en STOR fördel med den nutida tekniken!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 9 november 2008 11:44

Järvsöfaks, detta gudabenådade kallblod, har gjort comeback trots att han redan avtackats osv. Men inte vill han bli pensionerad inte!


Igår vann han i leran på Gävletravet, trots en kortare galopp, sitt 180:e lopp i karriären. Vilken fantastisk häst! Han har sprungit in närmare 20 miljoner, vilket torde vara mycket ovanligt för ett kallblod. Hans ägare/tränare/körsven Jan-Olov Persson är också en härlig man, som vet att matcha sin häst på bästa sätt. HURRA för dem båda!

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards