Alla inlägg den 28 november 2008

Av Alpackaprinsarnas blogg - 28 november 2008 16:43

Det var rätt länge sedan. Ganska så nära nine eleven, om ni minns. Strax efter var det.


Skulle till Paris. Snett bakom oss satt en olivhyad man med turban. Jag sneglade. Och sneglade. Riktigt nervös var jag.


Kanske hade han en pickadoll i turbanen? Var han kanske ute efter att kapa planet? Och köra rakt in i stadshuset?


Han svettades ymnigt. Försvann och var borta en lång stund. Jag viskade ängsligt till min man "vad tror Du han gör, den där mannen i turban?"


"Han fick väl nervös diarré så som du stirrade på honom" svarade han.

Efteråt har jag tänkt att det nog kunde vara så.

Stackars alla med turban.

Av Alpackaprinsarnas blogg - 28 november 2008 16:40

Ja i alla fall i gödselstacken...

Stadigt står jag här.

-glad över att slippa resa kors och tvärs över jorden.


Förstår inte tjusningen

med att resa över halva jordklotet bara för att lägga sig i solen

och bli bränd


Bränt barn luktar illa

själv luktar jag häst och friska vindar

Det passar mig utmärkt!


Av Alpackaprinsarnas blogg - 28 november 2008 16:32

-håller jag fast vid teorin om att OM MAN UPPREPAR EN SAK TILLRÄCKLIGT MÅNGA GÅNGER SÅ TROR FOLK ATT DET ÄR SANT!!!!


Lågkonjunkturen t ex anser jag vara en mediebubbla, i alla fall här i Sverige. Utan mediedrevets envisa "nu är det dåliga tider, gören er beredda!"-rop så hade det nog inte alls utvecklats så snabbt. Det blir dåliga tider för att vi alla är inställda på det!


Företagen gör i många fall miljardvinster, men eftersom "alla" säger att det kommer dåliga tider nu, så motar man Olle i grind och varslar folk och drar ner produktionen.


Hur kan en vinst på flera miljarder MEN MINDRE ÄN FÖRVÄNTAT plötsligt bli en förlust? Världen är helt upp och ner!


Finns det ingen av mina läsare som har synpunkter på det här?

Av Alpackaprinsarnas blogg - 28 november 2008 14:44

-i ilfart minsann. Plus 7 och ljumma vindar gör sitt. Ska ta nån bild så att ni får se skillnaden.

Av Alpackaprinsarnas blogg - 28 november 2008 07:57

- är moderkanalen. Här visas många fantastiska program om djur, alltifrån Afrikas vilda elefanter till Stora Barriärrevets färgglada fiskvimmel.


"Djurpolisen" från Amerikat är oftast hemskt plågsamt, hästar som ser ut som skelett, vanvårdade hundar med höftknotorna stickandes ut, tikar fastkedjade med grova länkar och med halvdöda små valpar kring sig.... Vad som kan göra programmet sevärt, är när de vidriga människorna som plågar sina djur blir dömda och fråntagna sina djur, (det verkar kunna ske hur snabbt som helst, i motsats till här i Sverige) och att sen få följa djurens rehabilitering tills de glada och friska visas i sina nya, bättre liv. Ofta rinner tårarna på mig när jag ser sånt här, och ibland blir det bara FÖR mycket.


Veterinärprogrammen är en höjdpunkt, jag tycker att det är hur intressant som helst att se operationerna. Märkligt, med tanke på att jag inte ens kan få en sänka tagen på mig själv utan att ligga ner på britsen... 


I andra länder verkar man ha kommit betydligt längre än vad vi har. Så fort ett djur har en komplicerad åkomma här, rekommenderas avlivning. Men i England, USA och Australien t ex utför man "open heart surgery" och att magnetröntga eller scanna är rutin. Många till synes hopplösa fall kan, med stort tålamod, gott om tid och förstklassig vård, friskna till, mot alla odds.


Ett favoritprogram är Monkey World. Det är otroligt vilka räddningsaktioner man genomför. Massor med plågade, instängda apor får på MW ett nytt liv i relativ frihet och tillsammans med sin art. Mycket intressant att studera chimpansernas beteende! Min idol där är Jeremy, en mycket erfaren skötare som verkar kunna gå in och umgås med vilken apa som helst. På ett sånt ställe skulle man jobba!

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards