Alla inlägg den 9 oktober 2008

Av Alpackaprinsarnas blogg - 9 oktober 2008 20:36

Det finns också dagar när man knappt ser handen framför sig. När allt är fuktigt och luften är tjock och ogenomtränglig och stämningen närmar sig Boston-stryparnivå (ja, jag ser för många otäcka filmer, jag vet)


Men ändå - så VACKERT!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 9 oktober 2008 20:34

Hösten är väl en vidunderligt vacker årstid? Som igår kväll, när solen målade hela vår backe i guldfärger. Jag satt på trappan med Lille Hund och bara njöt. Luften var hög och klar och det var lätt att känna att man lever i NUET....

Av Alpackaprinsarnas blogg - 9 oktober 2008 12:34

 Superba hallongrottor...

Till cirka 20 kakor

200 mjukt smör    1 dl strösocker     1 msk vaniljsocker   1 tsk bakpulver

4,5 dl vetemjöl - 270 g       c:a 1 dl hallonsylt, eller valfri sylt


Cirka 20 veckade pappersformar  

Sätt ugnen på 175 grader.

Rör smör, socker, vaniljsocker smidigt.

 Blanda bakpulver+mjöl och arbeta in det i smör- och sockerblandningen. Forma degen till en rulle, c:a 20 cm lång och låt den vila en stund.

Skär rullen i 20 bitar och rulla var och en till runda kulor som läggs i pappersformarna.


Gör en fördjupning i varje kula med mjölad tumme och fyll hålet med cirka en tsk sylt.(man kan ta vilken sylt man vill, jag provade med hjorton- men den blev litet för sliskig för min smak)  Jordgubbe funkade bättre, jag hade nämligen ingen hallonsylt vid tillfället!!!

Grädda kakorna mitt i ugnen 12-15 minuter. De ska EJ få färg!!  OBS

Av Alpackaprinsarnas blogg - 9 oktober 2008 10:51

Måste jag PISKA ER varje dag för att ni ska lämna någon kommentar?  Eller be snällt på mina bara knän? Jag vill ju veta vilka ni är. Gud, vad tjatig jag är, det är så att jag tröttnar riktigt ordentligt på mig själv. Så jag avslutar det här inlägget nu och går och gömmer mig ett tag.....

Av Alpackaprinsarnas blogg - 9 oktober 2008 10:49

Här kommer en bild till av Rosie med sadel på ryggen. Hon ser litet vildögd ut, men det är nog bara för att matte krälar nere på marken för att få en annan bildvinkel.


Jag glömmer aldrig när jag var på en westerntävling och den roliga speakern, Staffan nånting, i högtalaren berättade att det var barnridning utanför ridhuset. "HUR kan det vara tillåtet att rida på små BARN?" frågade han, och vi vred oss av skratt.

Av Alpackaprinsarnas blogg - 9 oktober 2008 10:45

Smakade några gudomligt goda kakor hemma hos Vivi och fick receptet. Sen var jag ju bara tvungen att provbaka själv!

Hallongrottor heter de naturligtvis.

De blev lika störtgoda de, och gick åt som smör i solsken!

Kommer aldrig att baka dem mer!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 9 oktober 2008 07:49

Flera har undrat över nordsvenska Wilmas härstamning efter bilderna från körtävlingen. Hon är född 2004, e Odar 1859, u Fagra, ue Faktor 1745. Farfar är Mustard 1791 och farfarsfar norske Mustardsvarten.


Faktor kände jag, vi tävlade ofta mot varandra, vår nordsvenska Moa och han, i brukskörning på alla nivåer. Faktor var en fantastisk brukshäst, så vacker och så lydig ända ut i hovspetsarna. Men så hade han också en fantastisk kusk, Bengt Johansson från Rumsätra i Roslagen, som verkligen vet hur man kör häst!


Mycket av det vackra och högbenta hos Wilma kommer nog från den norska härstamningen på faderssidan, di där norske kallbloden är allt bra fina!

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards