Direktlänk till inlägg 17 mars 2011

Får stugsittaralpackor sämre med ull?

Av Alpackaprinsarnas blogg - 17 mars 2011 07:02

I alla fall MINDRE med ull, det verkar logiskt?

Mina pojkar vistas mycket gärna i sitt stall, inte bara i dåligt väder. När jag jämför med andras alpackabilder, så tycker jag att mina har rätt futtigt med ull, även om den är tät. Det borde ju bildas mer ull om alpackorna vistas mycket i kylan...  Någon?

  

Tamya i dörren, "hej matte, jag tänker gå in och lägga mig nu!"

 

  

My har varit ute i regnet, nu är han gul, inte vit!

 
 
Ann-Britt

Ann-Britt

17 mars 2011 08:57

Det borde ju vara så att kylan påverkar, men jag är inte säker. De två hästar som kom från Spanien förra året i april har haft mycket mer vinterpäls än de andra som bott här länge, eller är födda här. Jag trodde inte deras system skulle förstå svenska vintern alls, men det funkade som tur var. Även hästar i Spanien får vinterpäls trots att det egentligen inte är kallt. De går väl på ljuset.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

17 mars 2011 11:43

Kan vara så. Min trakhener som importerades från Tyskland på 80-talet och var van att ALLTID stå på stall, hade dock svårt att sätta vinterpäls, trots hela 13 år i Sverige. Han frös alltid, fick gå med täcke hela vintern.

 
Magda

Magda

17 mars 2011 09:13

Känns ju logiskt! Men de trivs väl helt enkelt i stallet. Har sett en del vindskydd/ stall/ lösdrifter där "innedelen" sällan används...och det måste ju bero på ngt. Trivsel-faktorn? Läget? Ljuset? Inte så rent? Vind som ligger på?
Ni har nog helt enkelt ett fin-fint stall och i o m mys/trivselfaktorn så minskar kanske ullen pga otvingad uthärdighet? En del djur står ju hellre ute än inne i en mörk ligghall med fuktig halm pga inte så noga mockat osv. Och "tvingas" de stå ute bygger de väl upp ett eget "väderskydd"?
Dina pojkars ull är säkert av allra finaste kvalite´!';-)

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

Alpackaprinsarnas blogg

17 mars 2011 11:44

Ja, ett vindskydd som inte ger vindskydd är förstås inte så mycket värt... Att mina pojkar trivs i stallet, det tvivlar jag inte på. Och ullen är säkert jättefin, den känns i alla fall mjuk mjuk att ta på...

 
GR

GR

17 mars 2011 19:36

Tror de behöver en katt i flocken. Tre helt nya fräscha finns att tinga. De bara låg i korgen och väntade idag! Plötsligt händer det!

http://www.nissebus.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

17 mars 2011 19:44

Du är bra rolig du, GR!!!

 
Ann-Britt

Ann-Britt

18 mars 2011 17:24

Vilken härlig vinst GR!

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards