Direktlänk till inlägg 15 mars 2011

En orolig mattes funderingar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 15 mars 2011 07:54

Jag har alltid varit något av en kycklingmamma för mina djur. Mån om deras bästa, orolig för att något ska gå snett. Djuren har alltid kommit först och främst.


Nu stryker vargar och lo runt knuten. De sk Rialavargarna finns alldeles i närheten, och med fjolårsvalparna och nya ungar på gång kan man tänka sig att matbehovet är stort. Det sägs att vargflocken behöver minst ett rådjur om dagen, och man kan undra hur många rådjur det överhuvudtaget finns kvar, efter jägarnas skattningar och de hårda vintrarna på det....

  

"Våra" rådjur har inte synts till på länge...


Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att det ska få finnas två vargfamiljer och 12 lodjurfamiljer i detta tättbefolkade län. Jag har ingenting emot rovdjur, de har all rätt i världen att leva, men tycker att det är olyckligt om de ska bo så nära människor att det är oundvikligt med konflikter.

  

Och om de vilda bytesdjuren tar slut, vad ska rovdjuren leva av???

Får, hundar, katter, ett och annat barn kanske, och alpackor?

  

Att bli spottad på tror jag knappast avskräcker en varg....?


Det känns kymigt att erkänna det, men varje morgon vaknar jag faktiskt med en känsla av osäkerhet ända tills jag kunnat kika ner och se någon av mina pojkar i stalldörren, levande och fridfullt idisslande.

  

Och jag hoppas att det får fortsätta så....

    

 
 
EXZENTRICS MARIE

EXZENTRICS MARIE

15 mars 2011 11:24

"Ett och annat barn..."!!

Har du tröttnat på ungen? Stöd vargstammen och släng ut den i skogen!

;)

http://welcome.to/stuteri.exzentric

Alpackaprinsarnas blogg

15 mars 2011 19:31

Men Marie då...........

 
Kim

Kim

15 mars 2011 13:09

Hoppas verkligen att det bara är hönsmamman i dej som skapar oron! och att inte vargen är en överhängande risk ...

Att oroa sig är inte nyttigt...hmm ta hand om dej själv.
kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

15 mars 2011 19:31

Tjaa, med en hungrig vargfamilj på ett par mils avstånd, vargar som utan vidare kan tillryggalägga en sträcka på 8-10 mil för att söka föda, en hage med veka bytesdjur i och ett staket som f n är löjligt lågt p g a snön, så är det ju inte underligt att man (jag) är orolig mellan varven! Fast jag VET att det inte är nyttigt, man kan intala sig, men det funkar ju inte så!!!!!!!! Oron har ett eget liv!

 
Birgitta

Birgitta

15 mars 2011 20:10

Hua..vi har lodjur i krokarna men dom tar knappast en fet ponny..Har dock vänner i utkanten av Uppsala och dom har varit tvungna att sätta upp extra varg stängsel runt sina får..dom fick några dödade för ett par år sedan..tror det är el-vajer staket som sitter tätt som dom satt upp med massa el i.Funkar i alla fall för alla fåren klarade sig förra sommaren..Förstår din oro för killara..lätta byten för hungriga storvovvar..
Uchss och fy..Hoppas inget händer dom.Kram B

http://www.lundin.dinstudio.se

 
Ann

Ann

15 mars 2011 22:26

Vi har tydligen både varg och lo häromkring...

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Vivi

16 mars 2011 07:19

Jag förstår din oro, men i dag glömmer vi den för en stund. Grattis på födelsedagen!

Alpackaprinsarnas blogg

16 mars 2011 08:05

Tack söta!

 
Birgitta

Birgitta

16 mars 2011 08:25

Ahaaa du fyller år!!Stort grattis!!Kram B

http://www.lundin.dinstudio.se

Alpackaprinsarnas blogg

16 mars 2011 10:09

Tack! Inte så viktigt numera...

 
Katarina

Katarina

16 mars 2011 23:01

Ser ut som att du fyller år!? Grattis! Vi har också varg och lo i krokarna, ryktas det, och jag är också lite orolig för alpackornas skull. särskilt för fölen som kommer sedan... Tur de kommer på sommaren! Vi har i alla fall gott om rådjur och dovhjort här, så vi hoppas vargarna tar dem stället.

http://www.karoscorner.blogspot.com

Alpackaprinsarnas blogg

17 mars 2011 06:29

Man får hålla tummarna för att viltet räcker! Tack för grattiset!

 
Kicki

Kicki

17 mars 2011 09:33

håller med dig. självklart ska rovdjuren få finnas. men när vi tvåbeningar nu har brett ut oss som vi gjort och tagit över naturen,så är det i min mening mer humant att försöka hålla dem där de faktiskt har möjlighet att leva ett mer normalt rovdjursliv...
rätt sak på rätt plats så att säga.
och faktiskt...jag är fortfarande ganska övertygad om vad som faktiskt orsakade den där ruskiga händelsen, "duvetvad", men jag avhåller mig från att spekulera och diskutera det, för trots allt så kommer vi aldrig med säkerhet få veta...
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

17 mars 2011 11:45

Jag har nog också funderingar åt det hållet. Men som sagt, veta får man aldrig!

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

18 mars 2011 21:14

Gratulerar naturligtvis - om än i efterskott!

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards