Direktlänk till inlägg 17 januari 2011

Mer kring alpackabebisar och födslar!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 17 januari 2011 21:10

Så här skrev Qatay och Tamyas uppfödare, Sarah:


"Jag ser på dina kommentarer att Siripitas upplevelse under sin första
förlossningen tolkas och diskuteras. Jag blir alldeles rörd, så jag måste
dela med mig av resten av processen också.


Siripita var verkligen mycket avvaktande och förvånad inför vad som hände
med hennes kropp då värkarbetet satte igång. Hon löste det hela genom att
beta sig igenom större delen av förlossningen. Förmodligen följde hon också
den djupa instinkten att inte dra uppmärksamheten till sig och visa sig
sårbar inför eventuella rovdjur. Men hennes förvåning var uppenbar då den
lille damp ner bakom henne. Det var en ynnest att få följe hennes förvåning
och uppleva när den övergick i lycklig förtjusning och sedan en moderlig
kärlek till sin förstfödde son. Siripita blev den bästa mamman man kan tänka
sig och gjorde allt rätt, alldeles av sig själv.


Det vanligaste är att alpackor föder stående. Navelsträngen slits av då
fölet landar på backen. Jag har varit med om förlossningar då stoet ligger,
men då har det varit av utmattningsskäl vid komplicerade eller långdragna
processer och stoet har inte orkat stå. Fölet har hinnor som täcker kroppen,
men stoet slickar inte sitt föl torrt."  Tack Sarah!!! Mycket informativt!

 

Nedan följer en bildserie

Först ser vi när Qatays mamma Siripita föds, av mamman Mikuna på Österlens Alpacka. Bilden är tagen av Ann-Marie Gerber-Santesson.

  


Sen följer bilder från Qatays födelse och första tid här i världen, fotograf är Sarah Mannheimer, Roslagens Alpacka.

   

Ett litet vått bebispaket... 

 

 

  

Den lille Qatay försöker resa sig upp, mamma tittar intresserat

 

  

Fortfarande blöt introduceras den lille i flocken

 

  

Se så fin han är när han har torkat!

 

  

Omgiven av ett gäng intresserade alpackatanter

 
 
Kicki

Kicki

17 januari 2011 21:40

SÅÅÅÅ näpet!

http://kaa.bloggplatsen.se

 
Caisa

Caisa

17 januari 2011 22:01

Dessa ulliga, gulliga djur! Jag bodde tidigare söder om Hörby, granne med gården Hejdeholm. Där finns de konstigaste djuren man kan tänka sig bla alpackor. Varje vår gick jag och döttrarna ner och tittade på bebisarna. Sen följde vi dem hela sommaren. Tyvärr var de lite skygga och inte så människotama men de kom ibland fram till staketet så vi fick känna på pälsen. Coola djur är det!

http://ekbladet.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

agneta

18 januari 2011 07:20

Fin bild i NT idag. Nyhetsintresserad alpacka.

Alpackaprinsarnas blogg

18 januari 2011 17:09

Ja, snacka om flört med tidningen.. de KUNDE ju inte låta bli att ta in den!
Det är Kickis och Emilys fel, eftersom de förväntade sig att få se bilden där...

 
Viveca

Viveca

18 januari 2011 09:26

Intressant läsning och roligt med fler bilder från födelsen. Mamma ser ut att vara nöjd med den lille Qatay:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

18 januari 2011 17:08

Ja, efter förvåningen över honom verkar hon synbarligen förtjust!!!

 
rackemarie

rackemarie

18 januari 2011 11:16

Det är alltid ett lika stort under när ett nytt liv kommer till världen. Så vackra bilder!

http://rackemarie.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

18 januari 2011 17:07

Ja, fina är de!

 
Gitte

Gitte

18 januari 2011 11:57

Hej! Min mail knasar så jag har inte din epostadress - kan du skicka ett mail? Ville tipsa om att du kan gå in och kolla bilderna från när jag och Sveipur var fotomodeller i lördags kommer förhoppningsvis med i ridsport under ett reportage lika som bär... men radera detta meddelande :) Fina bilder som ännu inte får publiceras finns här http://www.blueberries.se/gitte.html

http://www.nissebus.eu

 
Gustavsborg PRE/Ann-Britt

Gustavsborg PRE/Ann-Britt

18 januari 2011 14:40

Spännande att läsa. Jag var ju en av dem som undrade. Jättefina bilder. Hade besök av en tjej i söndags vars mamma har alpackor. Det verkar som intressetr ökar i Sverige. För ett par år sedan hörde man ju ingenting om alpackor. Jag är fortfarande sugen...

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

18 januari 2011 17:06

Tappa inte den sugen!!!

 
Ann

Ann

18 januari 2011 19:53

Så häftigt!
Jag har ju "bara" fått vara med på kattungefödsel, hästaskrället har ju gjort det utan mig varenda gång..! :)
Så fina bilder!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

19 januari 2011 06:24

Vad intressant och roligt att få läsa !!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards