Direktlänk till inlägg 8 januari 2011

Kravlöst, sa Bull

Av Alpackaprinsarnas blogg - 8 januari 2011 16:24

Min bloggvän Ann-Louise skriver alltid så kloka inlägg om hur hon älskar den kravlösa och för alla parter så roliga lekträningen med sina hästar och hundar.


Just det kravlösa älskar jag med mina alpackor! Visst saknar jag hästarna och ridningen/körningen, men vad jag inte saknar är det tjat jag ibland fick höra om

1) varför rider Du inte?  2) varför tävlar Du inte med Din häst?  och 3) mår inte Din häst dåligt av att inte bli riden på ?  osv.... osv....


"Vad HAR man dem till?" är ofta den första frågan jag får från folk, när det gäller alpackapojkarna. Vi människor ska ju alltid påvisa nån NYTTA med djuren vi har... Och då kan jag svara "Man har dem för att de är söta och fascinerande att umgås med..." - och med det får frågarna sig nöja!


Idag var vi ute på promenad! alla tre!  My gick lös...

  


Jag trodde att han skulle följa de andra i hasorna, men han gjorde minsann egna modiga små utflykter..

  



Men snart nog återvände han till oss..  snälle Peter ledde Qatay..  

 
 
Kim

Kim

8 januari 2011 17:18

Roligt och mysigt det står högst upp på min "vad göra med Nelly" lista.
Får ofta frågor om när jag ska rida in henne, och är det inte tråkigt när jag inte kan rida? eller om jag inte kan rida vad kan jag då göra med henne?
Jag svara alltid att för mej så är det allra viktigaste samvaron, ridning och annat kan vara skoj men är inte viktigt.
Tiden försvinner när jag är hos Nelly, underbar känsla!

Vad tycker dina killar om att gå på promenad?
Är dom nyfikna?
Blir dom rädda för saker?
Jag blir nyfiken på hur dom är ;-))

http://varmt.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

9 januari 2011 10:07

Dom tycker att det är jättespännande! Och försiktige My, han skenade ju iväg för att titta på saker... De är oväntat orädda måste jag säga. Inte för att vi möter speciellt mycket på våra promenader, här finns sällan annat folk eller fä eller fordon...

 
Kicki

Kicki

8 januari 2011 17:24

vad lajban att My kan gå lös!

http://kaa.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

9 januari 2011 10:08

Skitkul!

 
Katarina

Katarina

8 januari 2011 20:31

Ser härligt ut! Vi får träna chilenskorna så kan vi också ut och gå och väcka munterhet i grannskapet!

http://www.karoscorner.blogspot.com

Alpackaprinsarnas blogg

9 januari 2011 10:11

Ja, jag lovar att ni kommer att väcka uppmärksamhet!!! ALLA vill se! Fast som sagt, här hos oss finns f n inte så många människor, så vi har det ganska lugnt. Det var värre i somras, när de kom. Då vandrade folk från när och fjärran för att titta. Vilket i och för sig inte gjorde nåt, bara kul.

 
Ewa

Ewa

8 januari 2011 20:32

Varför har jag 6 marsvin? För att det är mysigt, juh!!

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

9 januari 2011 10:08

Precis! Fast där slipper Du ju alltid frågorna om Du inte tänker RIDA på dem?? *fniss*

 
Ann

Ann

8 januari 2011 23:22

Det "kravet" känner jag också på mig, jag som inte ridit ordentligt på länge... folk frågar mig också varför jag har kvar hästarna om jag inte tänker rida dem... fast det kanske jag tänker... någon gång snart när jag får lust! :)

Det ser mysigt ut där ni går!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

9 januari 2011 10:09

Vad härligt att det verkar finnas massor av människor som njuter bara av samvaron med hästarna... inte för att det är FEL att rida dem, så menar jag inte, men man väljer ju själv efter omständigheterna!

 
Stina

Stina

9 januari 2011 06:25

Den frågan får jag oxå med mina hästar.
Vad ska du ha dom till ? Vad ska dom bli ?

Måste dom bli nåt ? Kan dom inte bara få vara hästar utan en tänkt framtid som stjärnhoppare osv ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

9 januari 2011 10:05

Nää, ibland verkar det helt hysteriskt, det där med vår prestationsångest som vi överför på våra djur. Hur ofta går inte tävlandet ut över djurindividen?

 
Magda

Magda

9 januari 2011 07:21

Ja men visst är det konstigt!!? Får jämt samma frågor! Brukar svara "livskvalite´". Varför ska alltid vi av människorasen uppfylla ngr slags nyttigheter/ mätbara exakta vinster med allt som görs? Häst=tävla=vinna=pokaler...annars inte värt att lägga pengar och arbete på.

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

Alpackaprinsarnas blogg

9 januari 2011 10:04

Exactemente!!!

 
Gitte

Gitte

9 januari 2011 18:28

Ser ljuvligt ut. Sveipur, Neisti, Sol och Freya förgyller min tillvaro. De får mig att må bra och håller mig frisk till kropp och själ. Och jag försöker få dem att må bra det bara går. Krångligare än så ska det väl inte vara :)

http://www.nissebus.eu

 
Mita

Mita

9 januari 2011 19:50

De är ju så grymt söta...

http://rocotopeppers.blogspot.com

 
Ingen bild

V

10 januari 2011 10:16

Så kloka ord, Gitte. Jag håller fullständigt med. Förutom att jag byter ut hästnamnen mot Reykur, Belize, Q-Belle, Spjuver och Samba. Och lägger till Brasse, Viva, Bubblan och Tim, våra älskade hundar som är en lisa för själen och dessutom ger mig rynkor i ansiktet på grund av alla skratt de lockar fram. Djur är fantastiska!

 
Viveca

Viveca

12 januari 2011 01:00

Vad mysigt med alpackapromenad:) Har fått många kommentarer: Är du ute och går med hunden och varför rider du inte på henne, både före och efter jag red in Vilda. Jag tycker om att gå på promenad, att träna från marken, att bara vara med hästarna. Nog för att det är riktigt härligt att tömköra och rida med, men behöver man utesluta det ena för det andra? Känner jag inte för att sadla eller sela på så blir det en promenad istället och nu kan vi ju promenera alla fyra:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

12 januari 2011 10:29

Ja visst är det mysigt att bara UMGÅS med sina djur?!

 
Gustavsborg PRE/Ann-Britt

Gustavsborg PRE/Ann-Britt

12 januari 2011 18:15

Det räcker ju med en enda liten titt för att man ska förstå varför man har alpackor. Ren njutning bara att titta på dem ju!

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

13 januari 2011 16:17

Just precis, Ann-Britt!!!

 
rackemarie

rackemarie

13 januari 2011 10:28

Oh, tänk om alla åsiktsmänniskor visste vad mycket hästar ger även när man inte rider. Bara att vara i stallet och skåda in i hästars ögon är en lisa för själen. Att mocka, göra höpåsar och rykta ger nyttig vardagsmotion. Tar man med hästen på promenad får man massvis med frisk luft. Rida är väl det man egentligen gör minst i samvaron med hästarna...

http://rackemarie.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

13 januari 2011 16:17

Håller med Dej,helt och fullt!!!

 
Ann-Louise

Ann-Louise

16 januari 2011 17:04

Å tack gulle dej!!!
Härliga bilder och jag bara älskar Ewas kommentar "Varför har jag 6 marsvin? För att det är mysigt, juh!! ". Underbart.

Sen är det ju OCKSÅ trevligt att rida och att köra...

Kram!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

16 januari 2011 19:41

Visst är det! Jag är inte alls emot det, men är emot att hästar betraktas som sportredskap = lätt utbytbara och utan känslor, ja Du vet...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards