Alla inlägg den 8 mars 2010

Av Alpackaprinsarnas blogg - 8 mars 2010 11:10

  

I mitt stall har jag halm av ypperlig kvalitet som strömedel. Dels går det med det "stampade jordgolvet" inte att ha något annat strömedel,  dels anser jag att hästar ska ha fri tillgång till god halm för att kunna reglera växttrådsbehovet i foderstaten...


Singeln i botten av stallet fyller vi på vart tredje år ungefär, så att det ALLTID finns ett lager kapillärbrytande grus i botten av bädden. Jag använder mig av permanentbädd, vilket innebär att jag mockar ut gödseln varje dag men inte petar runt för mycket i bädden. På det sättet har hästarna en varmbädd att ligga på. Minst varje vecka fyller jag på med ny halm, efter behov.


I början av sommaren tar vi ut hela halmbädden, så då får hästarna lov att "campa" ute i några dygn medan stallet torkar. Jag passar då också på att grundligt tvätta och rengöra allt. Eftersom hästarna använder stallet mycket flitigt när det är varmt och mycket insekter, så behöver vi också mocka ur helt i slutet av sommaren.

  

Halmförrådet är proppfullt...  i september

Av Alpackaprinsarnas blogg - 8 mars 2010 09:02

På begäran:  Litet fakta kring vårt lösdriftsstall:


Eftersom vi från början arrenderade marken, kunde vi inte bygga ett stall med gjuten grund. Vi lade därför 4" x 6" impregnerade syllar direkt på marken, byggde på väggar o tak o fyllde "golvet"  med singel cirka en dm upp.


Väggarna byggdes som lösa monteringsbara delar, så om vi hade förlorat arrendet hade vi kunnat skruva isär allt och flytta det!

  


Den högra delen är det "första stallet", sen byggdes det "riktiga stallet" (t v) och i mitten bygges ett halmförråd. 


Från början byggdes det i måttet 3 x 4 meter, eftersom jag hade en islänning och en shetlandsponny. Ganska snart upptäckte jag emellertid att det var på tok för litet, så första sommaren byggde min käre snickare till en stalldel om 3 x 6 meter, vilket fick bli stallet. Den gamla stalldeles delades av, isolerat golv byggdes och det hela blev en isolerad sadelkammare + en oisolerad foderkammare för kraftfoder och annat. (Som det finns gott om!)


  

Det första stallet om 3 x 4 m blev snabbt sadelkammare + kraftfoderförråd....

 

Stallet har två dörrar som är halvdörrar för att man ska kunna ha öppet upptill. Även om man bygger lösdriftsstall så är det viktigt att ha två dörrar så att hästarna kan ta sig ut om det blir tjafs...

  

S k engelska stalldörrar är mycket praktiskt och roligare för hästarna om man stänger in dem...  de kan lätt sticka ut huvudet genom "fönstret". Vi valde att göra mindre öppningar upptill för att ingen häst skulle frestas att hoppa över. Man kan förstås också välja att ha hela överdörren öppen....

 

  


När jag fått 3 hästar byggde snickarmannen till ytterligare en stalldel som nu blev 3 x 5 m. Den i sin tur delades av i en box + en efterlängtad skötseldel, där vi lade trallgolv som lätt kan tas bort om man vill göra 2 boxar.  Mellanväggen av reglar kan lätt lyftas ut för att ev göra hela stalldelen till en lösdrift med 2 dörrar...


  

Bilden visar "nya stalldelen" från boxen till skötselboxen.

 

Den gamla stalldelen har en sk "saloondörr" i mitten, så att man lätt kan stänga till och omvandla lösdriftsstallet till ett stall med två boxar om 3 x 3 m.

  

Saloondörren fästs i båda lägena med boxlås. I andra änden är den fäst med kraftiga gångjärn, typ ladugångjärn. Nedtill sitter en 30 cm köldridå för att förhindra att någon kryper under eller råkar ramla in till andra boxen. Denna köldridå skulle kunna vara bredare, den bör nå ned till ströbädden!

  


Ned till inuti har vi satt sk byggplyfa, vilken är slagtålig, snygg och mycket lätt att torka ren.

  


I taket (plåttak) har vi isolerat med frigolit (50 mm skivor) för att förhindra kondensen OCH - inte minst - få svalare på sommaren. Om man inte isolerar så gör plåttaket att stallet blir som en bakugn, nu har vi svalare inne i stallet än ute när det blir värmebölja....

  

Stallfönstren är av rätt tjock plast, för att vara tåliga och ofarliga. På sommaren kan vi byta ut fönstren mot myggnät för att öka luftgenomströmningen.

  

Runt stallet har vi lagt ut flera lastbilslass med 4-8 krossgrus. Det har hållit fint och gjort att vi slipper lervälling. I efterhand har vi också dränerat bakom stallet och satt takränna. Första dörren här på bilden är in till halmförrådet (2,5 x 3 m) där jag får in ungefär 100 halmbalar. Det hade kunnat vara större (förstås!)

  

Förra sommaren satte vi upp sk köldridåer (inköpta på Scandifarm i Enköping) med fenomenala hållare, som gör att jag lätt kan haka av en eller flera av plastdelarna. De hjälpte mycket bra till att hålla flygfäna ute i somras, och nu på vintern gör de att blåsten inte kommer in så lätt och det blir flera grader varmare inne i stallet än utanför. Hästarna lärde sig att gå igenom dem på tre röda sekunder (man får leda dem igenom några gånger, med morötter och glada tillrop så går det lätt)

  

HELA stallbyggnaden är idag alltså 16,5 meter lång och 3 meter bred. Tyvärr finns inte plats för höförråd, men eftersom jag använder småbalar av tämligen torrt hösilage, så förvarar jag dem utomhus på eu-pallar med en stark press över.

  


Och hästarna gillar sitt stall!!!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 8 mars 2010 08:17

Jag VISSTE väl att ni skulle nappa på den här fällkammen!  Jag köpte den hos Lillhästen i Stav, den finns nog hos flera nätbutiker...  Gick in på Lillhästen nyss men kunde inte hitta den, inte heller priset. Men som sagt, den är väl värd att leta efter!


  

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards