Alla inlägg den 23 mars 2010

Av Alpackaprinsarnas blogg - 23 mars 2010 17:39

Förr i tiden trodde jag att mina hästar bara kunde trivas bäst hos mig. Det tror jag inte längre. Det senaste året har jag satt personligt rekord i att skiljas från hästar som jag älskat, för att jag velat deras bästa.


Och då pratar jag inte om att avliva, utan om att sälja till ett nytt, förhoppningsvis bättre hem.


Jag tycker inte att man ska hänga fast vid djur som uppenbart lider, av sentimentala skäl. Att inte kunna ta sitt ansvar som djurägare och se till att djuret får sluta sitt liv på ett värdigt sätt, det tycker jag är fegt. Men när är det dags?


Jag tror att man som medveten djurägare rätt så väl märker när det ÄR dags. I många fall säger djuret till, genom sitt sätt att vara och genom att förändras från en pigg och levnadsglad häst (eller hund eller katt eller vilket djur som helst) Sen är det nog så att många människor väljer att blunda med ena ögat, för de VILL helt enkelt inte att det ska vara dags.


Sen finns det andra som avlivar sina djur på alltför lätta skäl. Det går kanske inte att tävla längre, och då är hästen "värdelös". Fast den kanske hade kunnat få ett gott liv om den fick leva mer naturligt (att tävla är ju mestadels inte HÄSTENS VAL menar jag, utan människans...)


Gode Gud, om Du finns, hjälp mig att avgöra när det är dags! 

Av Alpackaprinsarnas blogg - 23 mars 2010 15:30

-ju mer jag förstår, desto mer förstår jag hur litet jag förstår!


  


Ja, det gäller väl allt i livet, inte bara hästar?

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards