Direktlänk till inlägg 8 mars 2010

Mer kring stallet : strömedel

Av Alpackaprinsarnas blogg - 8 mars 2010 11:10

  

I mitt stall har jag halm av ypperlig kvalitet som strömedel. Dels går det med det "stampade jordgolvet" inte att ha något annat strömedel,  dels anser jag att hästar ska ha fri tillgång till god halm för att kunna reglera växttrådsbehovet i foderstaten...


Singeln i botten av stallet fyller vi på vart tredje år ungefär, så att det ALLTID finns ett lager kapillärbrytande grus i botten av bädden. Jag använder mig av permanentbädd, vilket innebär att jag mockar ut gödseln varje dag men inte petar runt för mycket i bädden. På det sättet har hästarna en varmbädd att ligga på. Minst varje vecka fyller jag på med ny halm, efter behov.


I början av sommaren tar vi ut hela halmbädden, så då får hästarna lov att "campa" ute i några dygn medan stallet torkar. Jag passar då också på att grundligt tvätta och rengöra allt. Eftersom hästarna använder stallet mycket flitigt när det är varmt och mycket insekter, så behöver vi också mocka ur helt i slutet av sommaren.

  

Halmförrådet är proppfullt...  i september

 
 
Birgitta

Birgitta

8 mars 2010 22:24

MM mysigt med halm..Själv använder jag bara spån i boxarna..
Tycker att det är för jobbigt att mocka i halm om man inte har lösdrift och bädd och så luktar det inge vidare..
Min bonde tycker åxå att det är skönt med spån för det blir inte lika mycke att sprida på åkrarna..
Använde halm för många år sedan då jag hade en häst som dessutom va väldigt renlig av sig.Funkade kanon..
Vi har fri tillgång på hösilage i hagarna och så får dom även hösilage inne.
Nästa vinter ska jag ha en lösdrift till alla föl och unghästar och då kommer dom få stå på halm..
Gårdsägaren har lovat att mocka med traktor..bra va..
Ha det gott..//B

http://www.lundin.dinstudio.se

 
ylle

ylle

9 mars 2010 06:10

Ja i vanliga boxar med gjutna golv så blir det jobbigt med halm, luktar gärna också eftersom den inte suger lika bra som spån eller torv.. men i lösdrift som min är den enda möjligheten. Mocka med traktor, finemang!!!!! Då slipper man många ryggskott!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ann-Britt

Ann-Britt

9 mars 2010 12:57

Vi använder också halm, för hästarnas skull. De går först! Halmbädd luktar inte speciellt mycket om man inte sprätter runt i den varje dag. Man måste låta bädden ligga i fred. I Ridsport fanns en undersökning om vilket som släpper ifrån sig minst ammoniak när man använder halm och det var vetehalm och att bara ta ut bajset.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

9 mars 2010 14:07

Den bästa bädd jag haft bestod av torv underst, sen spån och överst ett lager halm. Blev den kombinationen när Vincent skulle kastreras och hade en finfin torv/spånbädd jag inte ville kasta ut.
Tyvärr tar halm för stor plats i gödselcontainern, som är dyr att tömma, så halm funkar inte för mig.

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Mägi

Mägi

9 mars 2010 16:20

Men herregud så lägligt ditt inlägg om stall/lösdrift dyk upp! Ligger "i förhandling" med min granne om att arrendera mark och bygga upp eget här hemma. Min sambo tycker jag är galen som vill lägga pengar på det när det finns stall/mindre ridklubb ett par km härifrån...men jag vill ju träffa mina pollar ofta..helst dygnet runt!;-) Och vill inte de blir insläppta tidigt varje kväll och står och stampar inomhus när fåglarna kvittrar ute i hagen. Så just nu lusläses nätet av olika modeller av uteboxar, lösdrifter osv. Fick lite tips, tack,tack! Kommer också ha "stampat jordegolv" och det verkar ju funka bra för dig? Det har varit lite av ett dilemma här annars...många har haft åsikter om att det MÅSTE vara en gjuten sula osv.

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
Viveca

Viveca

9 mars 2010 22:18

Min lilla är tyvärr av jordfrästypen;) Så att inte sprätta runt i bädden vet jag inte hur vi skall lyckas med. Häromdagen hade hon bajsat i tre fina högar och själv lagt lite halm runt. Aldrig har det varit så lättmockat. Trodde att hon fått tillräckligt med sysselsättning pga halmen som jag kompletterat med det sista. Men nu kör hon samma metod igen, kanske pga fällningen dock. En "liten" parentes:) Nu använder vi torv, främst av samma orsak som Stina. Får se om det kanske blir en kombination, beroende på om vi gjuter eller ej.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards