Direktlänk till inlägg 8 mars 2010

Bildbomb från mitt stall - för Viveca (och andra intresserade)

Av Alpackaprinsarnas blogg - 8 mars 2010 09:02

På begäran:  Litet fakta kring vårt lösdriftsstall:


Eftersom vi från början arrenderade marken, kunde vi inte bygga ett stall med gjuten grund. Vi lade därför 4" x 6" impregnerade syllar direkt på marken, byggde på väggar o tak o fyllde "golvet"  med singel cirka en dm upp.


Väggarna byggdes som lösa monteringsbara delar, så om vi hade förlorat arrendet hade vi kunnat skruva isär allt och flytta det!

  


Den högra delen är det "första stallet", sen byggdes det "riktiga stallet" (t v) och i mitten bygges ett halmförråd. 


Från början byggdes det i måttet 3 x 4 meter, eftersom jag hade en islänning och en shetlandsponny. Ganska snart upptäckte jag emellertid att det var på tok för litet, så första sommaren byggde min käre snickare till en stalldel om 3 x 6 meter, vilket fick bli stallet. Den gamla stalldeles delades av, isolerat golv byggdes och det hela blev en isolerad sadelkammare + en oisolerad foderkammare för kraftfoder och annat. (Som det finns gott om!)


  

Det första stallet om 3 x 4 m blev snabbt sadelkammare + kraftfoderförråd....

 

Stallet har två dörrar som är halvdörrar för att man ska kunna ha öppet upptill. Även om man bygger lösdriftsstall så är det viktigt att ha två dörrar så att hästarna kan ta sig ut om det blir tjafs...

  

S k engelska stalldörrar är mycket praktiskt och roligare för hästarna om man stänger in dem...  de kan lätt sticka ut huvudet genom "fönstret". Vi valde att göra mindre öppningar upptill för att ingen häst skulle frestas att hoppa över. Man kan förstås också välja att ha hela överdörren öppen....

 

  


När jag fått 3 hästar byggde snickarmannen till ytterligare en stalldel som nu blev 3 x 5 m. Den i sin tur delades av i en box + en efterlängtad skötseldel, där vi lade trallgolv som lätt kan tas bort om man vill göra 2 boxar.  Mellanväggen av reglar kan lätt lyftas ut för att ev göra hela stalldelen till en lösdrift med 2 dörrar...


  

Bilden visar "nya stalldelen" från boxen till skötselboxen.

 

Den gamla stalldelen har en sk "saloondörr" i mitten, så att man lätt kan stänga till och omvandla lösdriftsstallet till ett stall med två boxar om 3 x 3 m.

  

Saloondörren fästs i båda lägena med boxlås. I andra änden är den fäst med kraftiga gångjärn, typ ladugångjärn. Nedtill sitter en 30 cm köldridå för att förhindra att någon kryper under eller råkar ramla in till andra boxen. Denna köldridå skulle kunna vara bredare, den bör nå ned till ströbädden!

  


Ned till inuti har vi satt sk byggplyfa, vilken är slagtålig, snygg och mycket lätt att torka ren.

  


I taket (plåttak) har vi isolerat med frigolit (50 mm skivor) för att förhindra kondensen OCH - inte minst - få svalare på sommaren. Om man inte isolerar så gör plåttaket att stallet blir som en bakugn, nu har vi svalare inne i stallet än ute när det blir värmebölja....

  

Stallfönstren är av rätt tjock plast, för att vara tåliga och ofarliga. På sommaren kan vi byta ut fönstren mot myggnät för att öka luftgenomströmningen.

  

Runt stallet har vi lagt ut flera lastbilslass med 4-8 krossgrus. Det har hållit fint och gjort att vi slipper lervälling. I efterhand har vi också dränerat bakom stallet och satt takränna. Första dörren här på bilden är in till halmförrådet (2,5 x 3 m) där jag får in ungefär 100 halmbalar. Det hade kunnat vara större (förstås!)

  

Förra sommaren satte vi upp sk köldridåer (inköpta på Scandifarm i Enköping) med fenomenala hållare, som gör att jag lätt kan haka av en eller flera av plastdelarna. De hjälpte mycket bra till att hålla flygfäna ute i somras, och nu på vintern gör de att blåsten inte kommer in så lätt och det blir flera grader varmare inne i stallet än utanför. Hästarna lärde sig att gå igenom dem på tre röda sekunder (man får leda dem igenom några gånger, med morötter och glada tillrop så går det lätt)

  

HELA stallbyggnaden är idag alltså 16,5 meter lång och 3 meter bred. Tyvärr finns inte plats för höförråd, men eftersom jag använder småbalar av tämligen torrt hösilage, så förvarar jag dem utomhus på eu-pallar med en stark press över.

  


Och hästarna gillar sitt stall!!!

 
 
AK

AK

8 mars 2010 11:01

Det är jättefint!
Får flera bra idéer som jag genast ska visa hussen :)

http://bacillen.wordpress.com

 
Birgitta

Birgitta

8 mars 2010 15:14

Kan ju bara hålla med..
JÄTTE FINT OCH MYSIGT
förstår att pållarna gillar sitt stall..tossiga vore dom väl annars.
Mvh Birgitta

http://www.lundin.dinstudio.se

 
Viveca

Viveca

8 mars 2010 18:25

Tack så mycket Ylle! Jättefint är det, hästvänligt och praktiskt. Mycket värdefull information och bra bilder.
Bockar och bugar:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Natalja

Natalja

8 mars 2010 21:28

Tack Ylle för en mycket trevlig stallvisning.
OM jag någongång får möjligheten att bygga stall kommer jag sno en del av dina idéer ; )

http://latin.bloggagratis.se

 
Kerstin

Kerstin

8 mars 2010 22:16

Visst har ditt stall varit i Hästfocus eller ngn annan tidning?!

http://stallrosen.zoomin.se

 
Gitte

Gitte

8 mars 2010 22:34

Ååååh, suckar hon avundsjukt och längtansfullt. Vill ha, jag vill ha, jag vill också ha!

http://www.nissebus.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

9 mars 2010 06:13

Yes Kerstin, för ett antal år sedan hade jag en artikel i Hästfocus om vårt stall... mycket riktigt.
Gitte, det här kan så småningom bli till salu. Men det kanske bara är själva STALLET du vill ha?
Natalja, Viveca, Birgitta och Ak, you´re welcome!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

9 mars 2010 07:31

Superduper fint!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

9 mars 2010 14:08

Märks att det är genomtänkt, och jag tycker det är KANON!
Nåt liknande skulle jag gära ha själv om jag hade ett eget ställe.

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

9 mars 2010 23:04

Du har ett väldigt mysigt stall Ylle! Lyckopållar som får bo så fint!

http://aramise.bloggagratis.se

 
PiLi

PiLi

10 mars 2010 12:20

Säger bara EN sak...
I LOVE YOUR STABLE !!!
Man blir GLAD bara av att se det...:))
Allt är så välplanerat in i minsta detalj och dina hästar kan inte ha det bättre !
Så vill jag oxå ha det när jag "blir stor"..haha.. Kram!

http://lgeh.blogspot.com

 
Ann

Ann

10 mars 2010 21:18

Vilket härligt stall! Skulle också kunna tänka mig nåt sånt om jag inte haft ett stall redan!
Mvh Ann

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Therre

Therre

11 mars 2010 16:07

Vilket fint stall!
Måste säga att det är noga genomtänkt när ni byggt det med många praktiska funktioner, nästan så jag (stadsmänniskan ut i fingertopparna :P) skulle vilja ha eget liknande stall.
Och bilden på fönstret trodde jag var en tavla först, hihi!
Här ska läsas oftare kan jag säga, mycket underhållande och bra blogg :)

http://therre.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

12 mars 2010 06:22

Tack alla för era positiva kommentarer!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Carola

Carola

14 mars 2010 11:34

Ser verkligen jättehärligt ut och det är svårt att inte bli JÄTTEavis!!!

http://theiami.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards