Alla inlägg under april 2010

Av Alpackaprinsarnas blogg - 21 april 2010 14:25

Hon har fått träffa snyggingen Jack Frost. Enligt nya matten Joanna var Nyponros överförtjust. Tror jag det. Hon ägnade ju timmar åt att försöka förföra stackars trögfattade valacken Vhiskur här hemma!

Bilderna är från exakt två år sedan. Vackrare ungflicka får man leta efter.

  


  


Och för Dig som inte följt bloggen kan jag visa hur det såg ut när Nyponros och Cinnamon bodde här...

  

Du kanske förstår att det gav mig anledning att grubbla...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 21 april 2010 11:35

Igår fyllde welshstoet JOLLY 30 år! Det firades med pompa och ståt på Syninge ridskola. Jolly är en bussig ponny som varit med om rätt mycket i sitt långa liv.

  


Det märkliga är att Jolly inte bara uppnått den aktningsvärda åldern 30, utan att hon är pigg och glad och gärna går med på lektioner med småttingar på ryggen. Igår var det "hopp" över bommar, och den som gick med längsta skrittstegen, det var Jolly! Hon reds av ridskolebossen Marikas två små döttrar, Vilma och Vendela.


Jolly räddades av min granne, vars döttrar varje dag såg henne stå ensam och ledsen i sin lilla hage, retad och plågad av barnen som ägde henne. De kastade sten på henne och roade sig på ett grymt sätt. Grannarna Peter o Veronica marscherade en kväll upp till ägarna och bad att få köpa henne. Hon var då bara två år gammal.  Därefter kördes hon in, fick ett föl, Jolly Boy, och kom så småningom i familjen Brönnings ägo, där Jolly ställde upp på både dressyr och hopp (med framgång) med alla tre barn i tur och ordning.


Och idag är det som sagt dottern Marika som har henne. Marika är en klok och lyhörd hästmänniska som låter Jolly bestämma hur mycket hon vill delta i ridverksamheten.  Efter ridlektionen vankades det uppvaktning med morötter för Jolly, som lät sig väl smaka...

  

Av Alpackaprinsarnas blogg - 20 april 2010 08:53

Trots hotande askmoln och domedagsprofetior lyser solen som aldrig förr och himlen har en iskall och klarblå färg....   snön har smält undan och man kan nästan säga att det är vår?

  


Av Alpackaprinsarnas blogg - 19 april 2010 14:58

Lika otrevligt otålig som Meya kan vara när jag ignorerar henne eller helt enkelt inte har tid med henne, lika änglalikt gosig blir hon när man ägnar henne tid.


Idag skulle jag tvätta hennes svans, åtmonstone DEN kan ju vara ren när hon ska flytta, och då är hon så duktig och står blick stilla och bara njuter av att bli pysslad med.


  

Av Alpackaprinsarnas blogg - 17 april 2010 13:38

Det är nog som Ann-Britt kommenterar, att hästarna VET..  vad vi planerar för dem..


Idag när jag skulle mocka i hagen så var Meya helt omöjlig! Hon stod en bit ifrån och skrapade med ena hoven som en annan tjur och stirrade stint på mig, sen kom hon i ett "anfall" och stegrade sig helt nära, gjorde några viga caprioler (skolsprång över marken) och dansade vilt omkring mig. För att avsluta det hela med att backa upp rumpan mot skottkärran...


Jag ser det som att hon har överskottsenergi och vill leka, och jag tröstar mig med att hon om en vecka kommer att ha en hel massa lekkamrater kring sig... Men när hon blir FÖR påstridig så måste jag fösa bort henne med mockningsgrepen och förklara att jag inte uppskattar hennes lek. Jobbet tar ungefär dubbelt så lång tid när hon deltar!  Så här kan hon se ut  (bortse från snön, bilden från febr)

  

                     Dumma matte som inte vill leka!!!  

Det är ju bra ju vildare Meya beter sig, för det blir lättare för mig att skiljas ifrån henne då....   en tanke....

Av Alpackaprinsarnas blogg - 16 april 2010 18:49

 

Jag har nu mängder med fin ponnyutrustning, det mesta är inte alls använt, som jag skall sälja, eftersom min sadelkammare är tämligen överfull som det är. Som exempel kan jag visa:

  

Jättefin dubbelsydd nylongrimma med matchande grimskaft, storlek PONY, 150 kr.

  

Domanis verkligt regntäta regntäcken, 85, 95 resp 105 cm, i mörklila. Bogveck, benremmar, kryssgjordar, svanslapp och två snabbspännen i bogen. 85 cm hjar Meya använt en del i vinter, det kostar 200 kr och de andra två som knappt är använda kostar 250 kr styck.

  

Svart huvudlag med pärlpannband och engelsk nosgrimma, tyglar medföljer (men ej bettet, det säljs separat)  stlk PONY  kostar nu 150 kr


Om Du är intresserad av att få listan med alla grejerna, maila mig på

ubitt@glocalnet.net    så får Du den, och även foton på sakerna.....

Av Alpackaprinsarnas blogg - 16 april 2010 09:20

Ska åka med Meya nästa vecka, en rätt lång sträcka blir det. Närmare 40 mil. Känns både bra och dåligt. Ni som har hästar ni älskar förstår min kluvenhet. I tisdags blev båda verkade och igår avmaskade. Det gäller att vara fin och fräsch när man kommer till sitt nya hem.


Vad Vhiskur tycker vet jag inte. Det visar sig. Han vet ju ingenting än!  

Av Alpackaprinsarnas blogg - 14 april 2010 17:21

Idag kändes det verkligen att våren är på G här!  Hästarna latade sig i solen!

  


  

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards