Alla inlägg den 23 maj 2011

Av Alpackaprinsarnas blogg - 23 maj 2011 14:04

Jag måste tacka de suveräna uppfödarna Sarah och Fredrik Mannheimer för all deras hjälp, som igår med klippningen! Hur skulle jag klara mig utan dem? Även lilla Junia förtjänar ett stort tack. hon vet precis hur allt ska gå till och har ett enormt intresse för alpackorna och ett naturligt handlag.

 

Av Alpackaprinsarnas blogg - 23 maj 2011 13:55

Det här med klippningen av prinsarna har jag gått och haft litet ångest inför...  Att man lägger dem på ett bord och surrar fast benen, djur som är så känsliga för att bli berörda...   Men trots att det SER brutalt ut, så var det mycket lindrigare än vad jag föreställt mig.

   Qatay hade högljudda synpunkter på hela proceduren men var inte speciellt nervös ändå..

 

  Tamya var lugn som en filbunke..  Här ser man en liten del av den fina ullen som Fredrik så skickligt klippte av. Junia var en fullfjädrad medarbetare trots sina unga år!

   Visst ser det rätt läskigt ut!  My är ju en nervig kille, så han slapp ha grimma på sig och matte stod mesta tiden vid huvudet och lugnade honom.  När alpackan är fixerad så här så är den mycket lugnare än om man skulle försöka klippa den på annat vis. Det går relativt fort,  skulle alpackan ha kvar sin tjocka ull under heta sommardagar så skulle den nog få värmeslag.

Av Alpackaprinsarnas blogg - 23 maj 2011 13:51

Man tror knappt att det är sant, när prinsarna klippts blev det inte mycket kvar av dem!


Tamya före:

 


Tamya efter:

 


Qatay före:

 


Qatay efter:

  Visst ser han ut som en av dansarna i Fame?


Och slutligen, My före:

 

- och efter.....

 

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards