Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

Ren och SKÄR egoism?

Av Alpackaprinsarnas blogg - 19 juni 2011 17:49

  Jag har skrivit om det förr. Om Givandets glädje. Eller krav kanske.


Har alltid tyckt att det är lättare och roligare att ge än att få. När jag får nåt blir jag lätt generad och vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Lättare då att ge. Har alltid älskat att hitta på riktigt personliga presenter, nåt som kräver litet eftertanke.


Jag tycker om att göra folk glada. Och har jag saker jag inte använder, de må vara dyra, så GER jag hellre bort dem till folk jag gillar, hellre det än att sälja till okända. Även då njuter jag av mottagarens glädje. Men -

är det att ge på ett egoistiskt sätt? För om JAG blir glad av att ge, då ger jag ju för MIN EGEN skull?


Får sällan nåt tillbaka. Men även där gäller förstås, om man ger och förväntar sig nåt tillbaka, då ger man ju av ren egoism. Alltså skall man inte vilja att mottagaren blir glad ens? Då var givandet helt oegennyttigt?


The answer my friend, is blowing in the wind... för det finns säkert ingen som vill svara på det här dumma inlägget!

 

 
 
Kim

Kim

19 juni 2011 22:10

Jag är som du, ger hellre än får...
Men jag försöker jobba på att lära mej ta emot hjälp, presenter eller komplimanger...

Men att man blir glad när men ger tycker jag inte är egoistiskt, det är väl ett extra plus.

Förra veckan gav jag bort ett par läder ridstövlar som min tjocka vader nu vägrar få plats i.
Dom var så fina så jag led av att dom bara stod där i garderoben och samlade damm.
Känns så fel att ha saker som bara står när det finns andra som kan behöva dom.

När jag köper presenter så gör jag det i först hand för att glädja personen i fråga, och att jag sen blir glad är en bonus.

Livet är kort och jag tror meningen med livet är kärlek, kärlek till andra människor, djur, livet, naturen och oss själva.

I glädje finns det mycket kärlek.

Oj oj va jag flummar ut :DD

Här kommer en kram som jag nu ger dej ;D

http://varmt.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

20 juni 2011 09:33

Hej, vilket bra och utförligt svar! Ja visst ger man för att personen man ger till ska bli glad, men eftersom man SJÄLV blir glad så kan man ju filosofera om det ändå i slutänden var egoistiskt? Äsch, glöm det, tack för kramen!

 
Ann

Ann

19 juni 2011 23:28

Svara... nej det kan jag inte men jag är lite som du, ger hellre än får.
Och även jag har haft mina funderingar i samma riktning..!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

20 juni 2011 09:35

Jag måste träna på min egen reaktion när jag får. varför är det så svårt? (Då borde jag ju förstå att andra som får har det lika svårt?)

 
Ann-Britt

Ann-Britt

20 juni 2011 08:32

Det finns en "rörelse" som när de är på café t ex betalar för nästa persons fika. Sedan går de och vet alltså inte hur den som får gåvan reagerar. Det kan kanske vara lite kul, men jag tycker nog ändå att det är trevligt att se hur folk reagerar. Det blir ju en present till både mig och den som får.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

20 juni 2011 09:34

Japp, men om personen som FÅR inte visar rätta glädjen så är det trist. Ännu tristare om man inte ens får se reaktionen, tycker jag!

 
Viveca

Viveca

20 juni 2011 11:38

Tycker också bättre om att ge än att få. Min mor är likadan fast snäppet bättre på att ge än jag själv. Hon lägger tid på att göra fina paket så hon går verkligen in för det. Jag är alldeles för lat och otålig för det. Min mormor hade ett skåp i finrummet där hon samlade presenter som hon hittat på rea eller som hon tyckte kunde passa någon. När det sedan var dags för födelsedag eller jul så hade hon redan allt klart:) Min mormor var nog den mest oegoistiska person jag kännt så nej det är inte egoistiskt att ge.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

21 juni 2011 11:57

Din mormor var nog en ytterst smart person! Just det där att hela tiden tänka på andra, vilket man ju gör om man plockar på sig lämpliga presenter INNAN det är presentdags, det är suveränt!

 
Katarina

Katarina

20 juni 2011 11:54

Hela glädjen med att ge är ju att se att mottagaren blir glad! Fast då får man hitta en bra present! Oftast är de små spontana roligast. Som när jag fick värmeljus i form av grodor av några kompisar på besök. Litet och inget märkvärdigt, men de är helt bedårande. Står framme i köket och kommer aldrig att användas.

http://www.karoscorner.blogspot.com

Alpackaprinsarnas blogg

21 juni 2011 11:58

Jag tycker allra bäst om oväntade "icke-fölsedagspresenter"!

 
kicki

kicki

20 juni 2011 12:04

jadu, det är knepigt det där! jag känner nog som du... det är härligt att få ge och vara generös, inte bara saker utan med allt möjligt.vad man nu har att erbjuda, men....ibland blir man som dränerad, för man inte får ngt what so ever tillbaks...
så jag tror nog att det är bra att ha båda bägarna ungefär lika fulla.
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

21 juni 2011 11:57

Japp, men det styr man ju inte själv (andra alltså!)

 
Gitte

Gitte

20 juni 2011 22:40

Kan glädja dig med att pelargonsticklingen i form av en Apple Blossom som jag fick av dig för ett par år sedan vuxit och förökat sig till en hel skock stora och fina blommor. De ger mig glädje varje dag :) Och den som heter Gitte som jag köpte av din granne tar sig. Blommar fint på altanen. Stor kram.

http://www.nissebus.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

21 juni 2011 11:55

Du är ju en blomguru!!!!!!!! Kul!

 
Ann

Ann

20 juni 2011 23:19

Tycker det är lite samma sak med komplimanger... att ge är roligt, den som får blir glad men det är svårt att ta emot själv tycker jag..!
Fast å andra sidan tycker jag man borde ge mer och oftare komplimanger! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

21 juni 2011 11:55

Ja, det är roligt att få höra nåt uppmuntrande mellan varven!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22 23 24 25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards