Alla inlägg den 29 september 2011

Av Alpackaprinsarnas blogg - 29 september 2011 10:55

  Den här boken läste jag första gången i maj i år, och sen läste jag om den förra veckan! Den var om möjligt ÄNNU bättre den andra gången! Skriven av en danska (danskarna de kan, både film och boktext minsann! - danska filmer går inte av för hackor...)


Vad som är Nr 1 för mig i en bok är SPRÅKET!

Det måste flyta, rinna, locka en in i texten, ta en dit till de där platserna, få en att känna in stämningarna. Språket får inte staka sig eller vara kantigt, inte vara för naivt, inte högtravande, trist eller rent av uselt. När det gäller utländska författare så faller ju ett stort ansvar på ÖVERSÄTTARNA. Har de inte ett bra språk, ja då blir inte heller den översatta boken bra. För att översätta ordagrant går ju aldrig.


"A toast for the queen!" (ett rostat bröd åt drottningen!)

"A lame horse" (en lam häst)  

 JO, det finns översättare som gör sådana fadäser! Inte minst på dumburken!


Åter till "Din nästas hus". Språket är superbt, rakt och enkelt, men effektivt. En lagom torr humor som jag gillar, litet sarkasm så där. Huvudpersonen är en man, det hindrar mig inte alls från att gilla den.  


Handlingen är bra, oväntad ibland, boken är svår att lägga ifrån sig.

 Språket flyter som ett silkestyg, inga knutar alls. Möjligen kan, som så ofta, slutet te sig något abrupt. Det är som om författaren nått ett maxantal sidor och måste sluta, men storyn är egentligen inte slut där.  Man vill veta HUR GÅR DET SEN?

 

Är det med avsikt som författaren lämnas oss i sticket? För att vi ska vara nyfikna, och kanske har de en uppföljare planerad? Om det bara är ett sätt att få slut på storyn så är det ju rätt synd!!!!!!!!!!!!

 

 


 Mitt betyg: *****  av fem *!

Läs den!


Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards