Alla inlägg den 12 maj 2009

Av Alpackaprinsarnas blogg - 12 maj 2009 05:57

Såg just att min blogg igår hade 109 unika besökare!  Välkommen Du också!!!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 12 maj 2009 05:41

 Jag fick av mina goda vän Berit exempel på en rad häpnadsväckande motsatser som präglar vår tid. Hämtade ur boken "Sant och sånt".

Vår tids paradox är att vi har :

- bredare motorvägar, men smalare synvinklar

- större hus, men mindre familjer

- mer bekvämligheter, men mindre tid 

- mer kunskap, men mindre omdöme

- mer medicin, men mindre välmående

-vi köper mer, men njuter mindre av det

Vi pratar för mycket, älskar för sällan och hatar för ofta

Vi har högre inkomster, men lägre moral

Vi har fått ett överskott av kvantitet, men ett underskott av kvalitet

Vi lever i vackra hus, men brustna hem

Är det detta som kallas utveckling?

Ja det tål verkligen att funderas på...  speciellt tänker jag på alla dessa "tidsbesparande" apparater och manicker, allt ifrån mobiler som verkar kunna allt förutom att ringa med,  till timerinställda kaffemaskiner och förvärmda bilar... Varför har vi i allmänhet så litet tid över till mänskliga kontakter, till omsorg om de vi älskar och om oss själva? Till själva LIVET?  Eller som John Lennon uttryckte det "Life is what happens to us while we´re busy doing other things..." 

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards