Direktlänk till inlägg 10 oktober 2011

En jätterolig hoppaktivitet!

Av Alpackaprinsarnas blogg - 10 oktober 2011 16:40

Syninge ridskola ordnas det ibland skojtävlingar med inriktning HA ROLIGT MED PONNYN/HÄSTEN. Det är ett sant nöje att beskåda dessa välridande barn och ungdomar, helt utan hets och hårda tag, och alla dessa ponnier! Många av dem är såna som skulle ha slagits ut, slaktats, har betraktats som "oridbara" etc etc och på olika vägar hamnat hos Marika. Och där lever de upp! I härlig lösdrift och med kärleksfull vård kommer de alla till sin rätt. Medelåldern bland ponnierna är mycket hög.


Igår var jag och kikade och hade kameran med. Jag såg inte alla ekipage, men tar mig friheten att utnämna div vinnarkategorier.


Till att börja med: All ära till "ridskolefröken" Marika! Hon undervisar alla med samma energi och engagemang. Hon lär alla att först och främst ta hänsyn till ponnyn de rider. Mjukhet och följsamhet är rättesnören vad gäller sitsen. Här finns inga hetsande föräldrar, inga piskande missnöjda ryttare. Alla ler och har roligt och det är till största delen Marikas förtjänst.

  Marika engagerar sig i alla ryttare och måste och tilldelas titeln RÖRDE SIG MEST av alla denna dag! Varenda ekipage följde hon. Här hjälper hon Vendela på ursöta welsh mountainponnyn Samba. Fröken Marika får också hoppa ibland!


Sötast: Lilla Isa  på ponnyn Amalia, så rosa och så hjärteknipande!

 

Största underverket: Ponnyn Happy som kring förra julen var med om en fruktansvärd trafikolycka. Han stod fem veckor på Ultuna djursjukhus, hade fem månaders boxvila som konvalescent, och igår deltog han med den äran!

 

Sundast: Gulliga Vendela med nyttigt äpple i högsta hugg!

 


Vackrast: Måste bli blott treåriga morganstoet Belize, som var SÅ duktig! Jag blir lyrisk när jag ser hennes huvud och hals....

 

- och resten av kroppen är inte heller fy skam! Husse Lars rider. Han var nog äldste deltagare, med råge. Bra jobbat!

 

Näst största kameran: hade Helene... endast maken Pauls var större!  


Äldst: var snart 27-årige islänningen Vinur. Han hoppdebuterade förra året (!) och då var han litet konfunderad över de där bommarna, men i år hade han fattat galoppen!

 

Gladast:   Den titeln kan nog Vinurs matte Kicki aspirera på, när de klarat sin Clear Round rosett med bravur! Färgkoordinerade var de också!

 

Mest fotogeique:  Tyckte jag att blott 13-åriga Patricia var! Hon borde ha en framtid som modell, om hon skulle vara intresserad av den karriären.

 

Gulligaste hund:  Måste jag ju (partisk som jag är) utnämna Theo till. Och han var så duktig och tålmodig igår!

 

Duktigast: Den titeln skulle jag vilja ge till varenda deltagare! Men om jag ska utse någon särskild så skulle det vara Lotta med sin egen fina ponny Risk.  De var väldigt samspelta och vann tydligen tävlingsklassen senare. Även detta ekipage hade satsat på blått som genomgående färg!

    

Mysigast: Till åren komna islandsfarbrorn Hrekkur visade jämte Vinur att islänningar minsann kan ta sig runt en hoppbana!

  Här får de några goda råd av flitiga Marika... Se så belåten Hrekkur ser ut!

 

Mesta kärleken: Såg jag nog mellan Kicki och hennes Vinur. De är helt underbara ihop!

   Sammanfattat var det en härlig dag i harmonins tecken!

 
 
Ingen bild

V

10 oktober 2011 20:43

En alldeles underbar bildserie med en alldeles underbar tillhörande text! Jag håller med dig om allt.

Alpackaprinsarnas blogg

11 oktober 2011 08:46

Tack snälla! Svårt att misslyckas med sådana fotomodeller och förebilder!

 
Kim

Kim

10 oktober 2011 20:45

Vad du refererar bra!
Log mej igenom läsning och foton.
Såna tävlingar gillar jag, roligt och med kärlek.

:)

http://varmt.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

11 oktober 2011 08:45

Tack! Ja det här är rena idyllen, så långt ifrån tävlingshets och stress man kan komma!

 
Kicki

Kicki

10 oktober 2011 20:53

åååå nu kom det faktiskt lite tårar till sista bilden, TACK! KÄRLEK it is - BIG TIME!

Men den söta shettisen i rosa tränset heter Amilia och Ryttarinnan heter Isa.

Kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

11 oktober 2011 08:44

Gulle dej! Redan rättat, snälla Vivi upptäckte det direkt!

 
Stina

Stina

10 oktober 2011 21:09

Vilket härligt reportage och bilder från vad som verkar vara en helt underbar tillställning =))

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

11 oktober 2011 07:43

Härlig tillställning och fina ekipage är kanske lite jävig, men finfinast är isisarna:) Sveipur går från klarhet till klarhet. Igårkväll hade han Sol med som handvård - i mörkret:)

http://Nissebus.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

11 oktober 2011 08:47

Han är ju helt fantastisk - och du med! Kvinnan bakom allt!

 
Gitte

Gitte

11 oktober 2011 07:44

Som handhäst ska det stå:)

http://Www.nissebus.bloggagratis.se

 
Helen

Helen

11 oktober 2011 13:26

Jag kan inte annat än att nicka instämmande åt din perfekta sammanfattning av en otroligt mysig dag.
En underbarare ridlärare än Marika är nog svårt att hitta, så otroligt mån om både hästar och barnens bästa.

http://franminvraavvarlden.blogspot.com

 
rackemarie

rackemarie

11 oktober 2011 14:50

Så fina, mysiga (som alltid) bilder du bjuder på. Om du kikar in hos mig kan du få se en häst som är mycket nöjd med det jag köpte av dig:)

http://rackemarie.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

11 oktober 2011 16:39

Tack tack! Kul att Racke gillar täcket, jag skulle inte kunna vara utan mina B o T-tröjor!

 
Viveca

Viveca

14 oktober 2011 10:37

Underbart reportage. Önskar att vi hade en sådan ridskola här. Inget större fel på den som finns, men den är som de brukar vara och jag håller mig gärna ifrån stressade ponnyföräldrar så mycket jag kan;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Alpackaprinsarnas blogg

14 oktober 2011 17:21

Den här ridskolan är "one of a kind"!!

 
Ann-Louise

Ann-Louise

27 oktober 2011 07:24

Måste bara säga - fasen vad du tar fina bilder!!! Wow!!!! Och Belize - vilket otroligt vackert sto! När jag träffade henne på Seglinge blev jag helt betuttad. Halsen mmmmmmm.... blicken..... resten... och så trevlig husse och matte sedan! Hälsa dem från mig när du träffar dem!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Alpackaprinsarnas blogg

29 oktober 2011 12:26

Ann-Louise, Belize var inte med på Seglinge, det var istället deras morgansto Q-Belle, hon är lika vacker hon men litet annan modell av morgan. Ja husse o matte till dem är urtrevliga, jag ska hälsa dem!!!!!!!!!!!
Och tack för berömmet! (suger i mig)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alpackaprinsarnas blogg - 6 januari 2012 09:10

Det började kännas väldigt inaktuellt att kalla sig "ponnyflickornas blogg", så nu har vi bytt adress till http://Alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se   Nytt år och nya tag, välkomna till nya bloggadressen! ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 4 januari 2012 17:41

I stormen Elin ramlade en björk ner över vår elledning. Turligt nog blev vi inte utan ström, men ledningen hängde nära marken och elstolpen lutade betänkligt, staget hade dragits upp ur marken.       Jag felanmälde på em och nästa morgon sto...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 2 januari 2012 15:48


När helgångesten släppt är det lättare att andas, inte minst med de ljusare tiderna i sikte... Theo önskar My Gott Nytt!    ...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 1 januari 2012 12:29

Det blev inget gott slut igår. Några galningar i närheten smällde av ett hundratals bomber före och efter midnatt... Det var en klar och kall natt och därför hördes alla ljud otroligt väl. Jag vakade stundtals nere hos alpackaprinsarna, men som tur v...

Av Alpackaprinsarnas blogg - 31 december 2011 16:18

Så mycket snurrar runt i huvudet på mig, nuförtiden när allt egentligen har lugnat ner sig så till den grad. Kanske är det just då man får tiden att tänka?  När det gamla året lider mot sitt slut kan man ju alltid hoppas på det nya, även om Mayafol...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards